Anna Pettersson gör en visuell nytolkning av Ibsens Hedda Gabler

När Anna Pettersson tar sig an Henrik Ibsens Hedda Gabler gör hon det med den särpräglade stil som blivit hennes framgångsrika signum under senare år: hur kan klassikerna, som fick ett sådant genomslag i sin samtid, engagera publiken i dag? Premiär på Lejonkulan den 31 augusti, under Bergmanfestivalen.

Hedda Gabler   är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. Berättelsen om den frustrerade Hedda, instängd i patriarkala sociala strukturer som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890. På Dramaten har den iscensatts vid flera tillfällen och 1964 var det Ingmar Bergman som stod för regin.

Anna Pettersson, som själv spelade titelrollen i Stockholms stadsteaters firade uppsättning av Hedda Gabler 1998, satte 2015 upp en rosad uppsättning av Ibsens   Vildanden   på Dramaten. I Hedda Gabler fortsätter Anna Pettersson att utforska Ibsen, i ett lika avskalat format och med en lika radikal attityd, i sin tolkning av   klassikerna.

Electra Hallman i titelrollen är den enda skådespelaren som är kroppsligt närvarande på scenen. Hon interagerar med videoprojektioner av de tre rollkaraktärerna som cirklar kring Hedda Gabler: Jörgen Tesman, Assesor Brack och Ejlert Lövborg.

Anna Pettersson har tidigare hyllats för sin uppsättning av August Strindbergs Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater 2012 och belönades för den med TCO:s kulturpris, Svenska Teaterkritikernas pris och DN:s kulturpris. Hon är förutom regissör även skådespelare och doktorand inom konstnärlig forskning på Stockholms konstnärliga högskola.

Hedda Gabler fortsätter hon att undersöka hur de naturalistiska dramerna, som med åren har blivit klassiker, bekanta och trygga för publiken, kan dekonstrueras och osäkras för en nutida publik.

Scenografin har Anna Pettersson skapat tillsammans med Jan Lundberg, som även gjort kostym, och de har utgått från Ibsens hem i Oslo. Dåtid och nutid existerar parallellt, och drömlika passager bryter upp den psykologiskt realistiska spelstil som förknippas med pjäsen. Möt en ny Hedda Gabler.

I samarbete med Nationaltheatret

Medverkande
Hedda Gabler Electra Hallman
Jörgen Tesman Mattis Herman Nyquist