Anna Sjulander ny chef för Skuldförvaltning

Anna Sjulander ny chef för Skuldförvaltning

Riksgälden har utsett Anna Sjulander till ny chef för avdelningen Skuldförvaltning. Hon tillträder sin nya befattning omgående.

– Vi är väldigt glada att kunna presentera Anna Sjulander som chef för Skuldförvaltning. Hennes gedigna kompetens, långa erfarenhet och höga anseende internationellt gör henne utmärkt lämpad för rollen, säger riksgäldsdirektör Hans Lindblad.

Anna Sjulander började arbeta på Riksgälden 2002. Närmast kommer hon från rollen som upplåningschef och har därmed lång erfarenhet av upplåning i alla skuldslag och internationella investerarrelationer. Mellan 2008 och 2011 arbetade Anna Sjulander i olika roller inom Första AP-fonden och hon har även varit sakkunnig i 2013 års Värdepappersutredning. Sedan april i år har hon fungerat som tillförordnad chef för Skuldförvaltning.

– Att få leda Skuldförvaltning framåt blir både spännande och utmanande, med tanke på det exceptionella läget som rått på marknaden under året – men framförallt väldigt roligt. Jag vill fortsätta att utveckla vår analysförmåga så att Sverige som utgivare av statspapper ligger i internationell framkant, säger Anna Sjulander.

Avdelningen Skuldförvaltning har ett drygt tjugotal medarbetare. Avdelningen ansvarar för statens upplåning och likviditetshantering samt förvaltningen av statsskulden. Vidare ansvarar den för att ta fram låneplaner och ta fram underlag för strategiska beslut såsom årliga förslag på riktlinjer för statsskuldsförvaltningen.

Statsskulden fungerar som en stötdämpare i ekonomin. Den parerar upp- och nedgångar i konjunkturen och möjliggör stabila skattesatser och därmed bättre effektivitet i ekonomin. Per den 30 september 2020 uppgick Sveriges statsskuld till 1 210 miljarder kronor.

Pressbild på Anna Sjulander (öppnas i nytt fönster)

Riksgäldens pressfunktion, 08-613 47 01

Årsstämma i Infant Bacterial Therapeutics4.5.2021 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

På årsstämman i Infant Bacterial Therapeutics AB (publ) den 4 maj 2021 beslutades bland annat följande: fastställande av resultaträkningen och balansräkningen,att ingen utdelning lämnas,beviljad ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör,att styrelsen ska bestå av sex ledamöter utan suppleanter,att arvode till ska utgå till styrelsens ordförande med 250 000 kronor, samt en extra ersättning för arbetet som arbetande styrelseordförande om 400 000 kronor, och till övriga i bolaget ej anställda ledamöter med 125 000 kronor vardera,att revisionsarvode skall utgå enligt godkänd räkning,omval av styrelseledamöterna Margareta Hagman, Eva Idén, Anthon Jahreskog, Kristina Sjöblom Nygren, Robert Molander och Peter Rothschild ,omval av Peter Rothschild som styrelseordförande,omval av det registrerade revisionsbolaget Deloitte AB,om valberedning i enlighet med valberedningens förslag,godkännande av styrelsens ersättningsrapport, samtbemyndigande för styrelsen att besluta om emis