Annica Flödén får Damernas Stora Märke för domare nummer 1

Annica Flödén från Arvika blir den första mottagaren av Damernas Stora Märke för domare – damernas motsvarighet till herrarnas Stora Grabbars Märke, domare.

Annica har under sin 14 säsonger långa karriär bland annat dömt sex världsmästerskap, åtta SM-finaler samt två OS – Turin 2006 och Vancouver 2010.
– Det känns oerhört glädjande att vi i svensk ishockey nu kan utdela den första utmärkelsen för Damernas Stora Märke för domare. Att den går till just Annica som har varit en föregångare och som har en så gedigen meritlista känns givetvis bra, säger Anders Larsson, Svenska Ishockeyförbundets ordförande.
Även Svenska Ishockeyförbundets domaransvarige Joel Hansson gratulerar till utmärkelsen:
– Annica är en pionjär inom svensk ishockey och har verkligen varit en som brutit normer och skapat möjligheter för fler kvinnliga domare att bli involverade i domarkåren. Annica är en förebild som representerat svensk ishockey på högsta nationella och internationella nivå, och jag hoppas också att detta kan inspirera fler tjejer satsa på en domarkarriär i framtiden, säger Joel Hansson.
Annica Flödén kommer att uppmärksammas och ta emot utmärkelsen i samband med TV-puckfinalen för flickor, som spelas i Lugnets Ishall, Falun söndagen den tredje november klockan 14.00.

Therese Björkman får en hedersutmärkelse
Även Therese Björkman kommer att uppmärksammas under säsongen. I samband med en landskamp senare under säsongen kommer Therese att få ta emot en hedersutmärkelse för hennes mångåriga pionjärinsatser för damishockeyn.

Svenska Ishockeyförbundet vill passa på att gratulera både Annica och Therese.