Annica och Marie Eklund får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap

Den 23 april 2015 tilldelas Annica och Marie Eklund, VD respektive Kreativ chef på Bolon AB Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj. Medaljen överlämnas av Prins Daniel vid Kungliga Patriotiska Sällskapets årshögtid på Riddarhuset. Marie Hafström håller högtidstalet: Civilsamhällets betydelse för samhällsutvecklingen.
Annica och Marie Eklund får Näringslivsmedalj. Foto: Vilhelm Storstad

Varje år tilldelas medaljen ett tiotal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, vilket Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för ett långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra.

Sällskapet ger även bidrag till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning samt till sociala ändamål med drygt 10 Mkr per år. Sällskapet delar också ut medaljer och hedersgåvor för uppskattad arbetsinsats.

Motivering
Annica och Marie Eklund är tredje generationen i Bolon, ett innovationsrikt företag med design som ledord. De kombinerar den konservativa, traditionella golvbranschen med kreativitet från världsberömda designers och arkitekter. På 12 år har företaget växt från150 Mkr till drygt 240 mkr och antalet anställda i Sverige är idag 75 personer.

Annica och Marie Eklund om medaljen
- En fantastisk glädje och en stolthet, säger Annica och Marie Eklund.

Det gäller att se de kreativa möjligheterna
- Golv är mycket mer än något att gå på. Det är en palett av obegränsade möjligheter, en vacker blandning av rock n'roll, design, mode och arkitektur, säger Annica och Marie Eklund.

2015 års mottagare av Näringslivsmedaljen – för framstående entreprenörskap
Rune Andersson, Mellby Gård AB, Industrikonglomerat, Malmö
Ida Backlund, Rapuntzel of Sweden AB, Försäljning löshår, Umeå
Annica o Marie Eklund, Bolon AB, Tillverkning vävda golvbeläggningar, Ulricehamn
Anders Källsson, Erik Thun AB, Sjöfart, Flyg och livsmedel, Lidköping
Gunilla von Platen, Xzakt Kundrelation AB, Kundrelationstjänster, Stockholm
Leif Ryd, Ryds Glas Sverige AB, Bilglas- och planglaskedja, Kristianstad
Bengt Åkesson o Kristina Levinsson, Kiviks Musteri AB, Fruktdryckstillverkning, Kivik

Medaljerna delas ut på torsdag 23 april kl. 16.50 på Riddarhuset i Stockholm.

För ytterligare information kontakta

Marie Eklund 070 586 5307 , m arie.eklund@bolon.com Annica Eklund 070 587 1036, annica. eklund@bolon.com . Marianne Reuterskiöld, Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-6111 264, 070-36 77 646,Marianne.Reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se

Besök gärna www.kungligapatriotiskasallskapet.se . På torsdag kl.18.30 kommer pressbilder från ceremonin i Riddarhuset samt individuella pressreleaser att finnas tillgängliga i vårt pressrum på http://news.cision.com/se/kungliga-patriotiska-sallskapet

Annica och Marie Eklund får Näringslivsmedalj. Foto: Vilhelm Storstad

08 - 611 12 62https://kungligapatriotiskasallskapet.se/

Kungl. Patriotiska Sällskapet är sedan över 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772.

Sällskapet förvaltar fonder på nästan 800 Mkr och delar årligen ut ca 15 Mkr i bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål.