Annika Roos tar över som vd på Jernkontoret

I början av 2022 tar Annika Roos över som vd på Jernkontoret. Annika är idag chef för Powder-verksamheten inom Sandvik. Hon är väl förankrad i stålbranschen och har siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Annika Roos tar över en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen och viktiga intressenter inom akademi, politik och myndigheter.

Foto: Sandvik

I början av 2022 kommer Annika Roos att ta över uppdraget som vd på Jernkontoret. Nuvarande vd Bo-Erik Pers går som planerat i pension och överlämningen inleds redan under hösten.

Annika Roos är väl förankrad i branschen och kliver på med siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft för järn- och stålindustrin i Sverige.

– Det är en oerhört spännande tid för järn- och stålindustrin. Det teknikskifte vi nu står inför, med en tydlig ambition att ställa om till en mer hållbar tillväxt, bidrar inte bara till de svenska klimatmålen – utan också till att vi i Sverige bär ledartröjan för omställningen av vår industri globalt. Jag kan inte föreställa mig en bättre tidpunkt att ta över ledarskapet för Jernkontoret, säger Annika Roos, som tillträder rollen som vd på Jernkontoret efter årsskiftet.

Annika Roos, idag global chef för Powder-verksamheten inom Sandvik Manufacturing and Machining Solutions, har arbetat inom Sandvik-koncernen under 35 år i en rad olika ledande befattningar, den senaste tiden med fokus på att utveckla affären för metallpulver som bland annat används vid 3D-printing. Hon har en utbildning inom teknisk fysik från Kungliga Tekniska högskolan.

Annika Roos tar över ledarskapet för Jernkontoret, som är Sveriges äldsta branschorganisation och idag en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen i Sverige och branschens samtliga intressenter, bland annat inom akademi, politik och myndigheter.

Järn- och stålindustrin i Sverige har de senaste åren tagit en ledande roll för omställningen av industrin och för en utveckling som är miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbar. Jernkontorets nya vd får därmed en rad viktiga frågor på sitt bord.

– Jag är mycket nöjd över vår rekrytering av Annika Roos som ny vd för Jernkontoret. Under hennes ledning kan vår branschorganisation fortsätta arbetet för bästa möjliga förutsättningar för vår hållbara omställning. Annika är rätt person att leda branschens gemensamma arbete, säger Martin Lindqvist, ordförande för Jernkontoret och vd på SSAB.

Annika Roos, via kommunikationschef Lena Berg, Sandvik 070-633 83 08.

Foto: Sandvik

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats21.6.2021 09:27:10 CEST | Pressmeddelande

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for Clean Steel, ett forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Svensk stålforskning ligger långt fram och har goda möjligheter att ta del av programmet. Nu väntar fokuserat arbete för att ta del av cirka 100 miljoner euro per år i forskningsmedel.

Jernkontoret tar upp kampen för ett reviderat IED som främjar omställning16.6.2021 10:04:04 CEST | Pressmeddelande

Mellan åren 2020 och 2023 revideras EU:s Industriutsläppsdirektiv, IED. Direktivet syftar till att minska industrins påverkan på människa och miljö och den pågående revideringen ska göra IED kompatibelt med övrig politik på angränsande områden. Framtagna förslag inom revideringen riskerar dock att hindra den viktiga och nödvändiga omställningen till en hållbar industri. I en ny fallstudie visar Jernkontoret på vilka konsekvenser förändringsförslagen kan få för svensk järn- och stålindustri.