Annorlunda tid dämpar julhandeln
Julfirandet blir på många håll annorlunda i år och trots tillväxt i delar av handeln tidigare under året väntas inköpen av julklappar inte hamna högre än förra året. Enligt Svensk Handels julprognos kommer vi att köpa julklappar för cirka 3 200 kronor per person. Totalt bedöms julklappshandeln omsätta 21 miljarder kronor.

Julen är handelns viktigaste försäljningstillfälle på året, allra störst uppsving sker vanligen i butiker som säljer leksaker, böcker och hemelektronik.
– Julen är alltid viktig för handeln men detta år är det särskilt påtagligt. Coronakrisen har slagit hårt mot stora delar av branschen och för många företag är det helt avgörande att vi klarar av att bedriva årets julhandel på ett tryggt och säkert sätt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Black Friday sprider ut julklappsinköpen
Black Friday är startskottet på julhandeln och en allt större del av julklapparna köps redan i november. Av de som planerade att handla under Black Friday uppgav 7 av 10 att de var på jakt efter julklappar. Att julklappsinköpen sprids ut under en längre tid är viktigt för att undvika trängsel.
– I år blev Black Friday snarare en mer utdragen Black Week, vilket bidragit till att julklappsinköpen kunnat spridas ut under en längre period. Det har varit viktigt för att undvika trängsel i både fysiska butiker och hos paketombuden, säger Karin Johansson.
Coronapandemin har påskyndat den digitala omställningen av handeln och Svensk Handels julrapport visar att e-handeln kommer att öka kraftigt även i julhandeln. För första gången är näthandeln den kanal där flest konsumenter kommer att handla merparten av sina julklappar. Nästan varannan person (46 %) anger att de kommer att köpa majoriteten av julklapparna på nätet i år.
Julhandeln skapar jobb
Julen är också en stor mathögtid och drygt 8 av 10 dagligvaruhandlare anger att försäljningen kring jul är viktig. För att hantera ett ökat kundtryck och samtidigt upprätthålla en säker handelsmiljö kommer 4 av 10 matbutiker ta in extrapersonal under julhandeln, en siffra som ökat från förra året. Inom sällanköpsvaruhandeln väntas dock jobben bli färre.
Även statskassan får ett rejält tillskott av julhandeln som totalt väntas generera 31 miljarder kronor i skatteintäkter enbart under december månad.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder

Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Visst ljus i tunneln: ”Vaccinationsarbetet inger hopp”18.1.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter tre månader med minskade framtidsförväntningar ser fler butikshandlare något mindre dystert på tillvaron. Framtidstron är dock fortsatt avsevärt lägre än föregående år och långt under den neutrala nivån. Bland e-handlarna är läget det omvända och optimismen minskar från höga nivåer.
Svensk Handel välkomnar regeringens stödpaket16.1.2021 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Sedan riksdagens beslut om ny pandemilag fattades den 8 januari har en rad stödåtgärder presenterats. Svensk Handel välkomnar åtgärderna men vill nu se skyndsamhet i beslutsfattande och handläggning av stöden för att de snabbt ska nå ut till drabbade företag.
IT-bedrägerier växande problem för företag: ”Kunskapsnivån för låg”15.1.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Drygt fyra av tio handelsföretag (43 %) utsattes för IT-relaterade brott det senaste året. Falska mejl, sms och telefonsamtal drabbar flest, men även bluffakturor, VD-bedrägerier och så kallad ransomware är växande problem. Svensk Handel anser att kunskapen om bedrägerier behöver öka hos landets företagare.
Dramatiska försäljningstapp i julhandeln - 2020 mardrömsår för modehandeln12.1.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 32,2 procent i december jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 44,1 procent under månaden.
Brotten mot handeln minskar: ”För tidigt att tala om trendbrott”5.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Utökade restriktioner har resulterat i omfattande besökstapp till många butiker. Inte bara kunderna har blivit färre, även kriminaliteten har minskat. Enligt Svensk Handels Trygghetsbarometer utsattes 3 av 10 handlare för brott under det fjärde kvartalet, en minskning med 15 procentenheter.
Julhandeln inget lyft för pressade modehandlare23.12.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel har undersökt hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och deras e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel. Klädförsäljningen minskade med 28,9 procent och att försäljningen av skor minskade med 41 procent, jämfört med samma period föregående år.
Framtidstron i e-handeln når rekordnivåer17.12.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Restriktioner och uppmaningar att undvika butiker och istället handla på nätet ger tydliga utslag på handlarnas framtidstro. Optimismen bland e-handlare stiger till rekordhöga nivåer. I den fysiska butikshandeln är framtidsförväntningarna desto dystrare inför julhandelns slutspurt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum