Annorlunda tid dämpar julhandeln

Julfirandet blir på många håll annorlunda i år och trots tillväxt i delar av handeln tidigare under året väntas inköpen av julklappar inte hamna högre än förra året. Enligt Svensk Handels julprognos kommer vi att köpa julklappar för cirka 3 200 kronor per person. Totalt bedöms julklappshandeln omsätta 21 miljarder kronor.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

Julen är handelns viktigaste försäljningstillfälle på året, allra störst uppsving sker vanligen i butiker som säljer leksaker, böcker och hemelektronik.

– Julen är alltid viktig för handeln men detta år är det särskilt påtagligt. Coronakrisen har slagit hårt mot stora delar av branschen och för många företag är det helt avgörande att vi klarar av att bedriva årets julhandel på ett tryggt och säkert sätt, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Black Friday sprider ut julklappsinköpen

Black Friday är startskottet på julhandeln och en allt större del av julklapparna köps redan i november. Av de som planerade att handla under Black Friday uppgav 7 av 10 att de var på jakt efter julklappar. Att julklappsinköpen sprids ut under en längre tid är viktigt för att undvika trängsel.

– I år blev Black Friday snarare en mer utdragen Black Week, vilket bidragit till att julklappsinköpen kunnat spridas ut under en längre period. Det har varit viktigt för att undvika trängsel i både fysiska butiker och hos paketombuden, säger Karin Johansson.

Coronapandemin har påskyndat den digitala omställningen av handeln och Svensk Handels julrapport visar att e-handeln kommer att öka kraftigt även i julhandeln. För första gången är näthandeln den kanal där flest konsumenter kommer att handla merparten av sina julklappar. Nästan varannan person (46 %) anger att de kommer att köpa majoriteten av julklapparna på nätet i år.

Julhandeln skapar jobb

Julen är också en stor mathögtid och drygt 8 av 10 dagligvaruhandlare anger att försäljningen kring jul är viktig. För att hantera ett ökat kundtryck och samtidigt upprätthålla en säker handelsmiljö kommer 4 av 10 matbutiker ta in extrapersonal under julhandeln, en siffra som ökat från förra året. Inom sällanköpsvaruhandeln väntas dock jobben bli färre.

Även statskassan får ett rejält tillskott av julhandeln som totalt väntas generera 31 miljarder kronor i skatteintäkter enbart under december månad.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.