Ännu en folkfest i Höljes
- Som vanligt en fantastisk stämning och ett helproffsigt arrangemang. Chaufförerna bjöd också på tuffa dueller och fin körning här på världens kanske bästa bana, summerar Tommy Kristoffersson, teamchef i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.
Fjolårets tävling, där Volkswagens Johan Kristoffersson för andra gången segrade i VM-klassen, lockade 51 600 åskådare. Till den nivån nådde inte riktigt årets evenemang.
- Det finns orsaker till det. Vädret var betydligt kallare i år och det regnade en del, samtidigt som det saknades några stora förarprofiler, men det är ändå en väldigt trogen publik här, säger Kristoffersson.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kom till Höljes med förhoppningar om en finalplats i Euro RX för teamets unge förare, norrmannen Sondre Evjen. Förberedelserna pekade i en positiv riktning, men Evjen kunde inte riktigt leverera på den önskade nivån.
- Teamet har gjort ett väldigt bra jobb. Bilen var bättre än någonsin. Det är bara mig det har hängt på, för många misstag, ett grovt fel i varje kvalheat, säger en självkritisk Sondre Evjen.
Evjen noterade sin bästa kvalplacering i Q1, där han placerade sig sjua, trots problem med startproceduren.
En piruett ställde till det i Q2, där norrmannen kvalade som 21:a.
- Den snurren gjorde en del med självförtroendet, analyserar Evjen, som fortsatte med en åttondeplats i Q3 och därefter 14:e i sista kvalomgången.
Sondre slutade elva totalt i kvalificeringen och plockade därmed hem sex poäng i mästerskapstabellen. Dags för semifinal från det bakre startledet i första heatet.
- Jag blandade bra körning med ett par misstag där också. Lite för mycket vilja, men jag hade i alla fall näst bästa varvtid av alla i semifinalerna.
Evjen gick i mål som femma, men flyttades upp till fjärde efter att Peter Hedström fått ett straff.
- Det var en stentuff semifinal, men jag hade gett mig själv ett svårt utgångsläge efter missarna i kvalet.
Ändå var Evjen förste man utanför finalen och stod redo som reserv, dock utan att få chansen. En besvikelse både för honom och teamet.
- Sondre behöver träning för att få den trygghet som gör att han bestämmer över bilen hela tiden, analyserar Tommy Kristoffersson, som i övrigt var nöjd med teamet.
- Eklund Motorsport och våra egna mekaniker har gjort ett jättebra jobb. Bilen är så bra som man kan få en privatbil, säger Kristofferson om teamets Polo GTI RX.
- Nu är det mig det hänger på. Jag vill förstås ha mer körträning, men självklart hjälper det också att vara 100 procent förberedd mentalt, säger en revanschsugen Sondre Evjen och blickar framåt mot nästa EM-tävling i Buxtehude, Tyskland, 17-18 augusti.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum