Ännu en vinst för Viva

Fyra uppmärksammade kandidater tävlade om årets arkitekturpris från Sveriges Arkitekter Västra Götaland (SAVG). Men till sist blev tog brf Viva hem priset vid tisdagskvällens ceremoni – sjätte gången gillt för Riksbyggen och Malmström Edström.
Brf Viva tog hem årets arkitekturpris från Sveriges Arkitekter Västra Götaland vid en ceremoni på tisdagskvällen. Foto: Ulf Celander.

– Även om vi tittat på projekt i hela regionen finns alla nominerade i Göteborg – det säger något om den rörelse det är i staden för närvarande. Byggnaderna ligger nära människors vardag och rör sig runt frågor som boendet, lärandet, resandet och kulturen. Vi tror de kommer att ha betydelse för många människor framöver, säger juryns ordförande Per Nadén.

Bostadsrättsföreningen Viva i Guldheden i Göteborg är omtalad och flerfaldigt prisad. Det beror både på utformningen, signerad Malmström Edström Arkitekter Ingenjörer, och på de innovativa energi- och klimatmål beställaren Riksbyggen har bockat av. 2019 vann den Kasper Salin-priset för Sveriges bästa byggnad. Viva har också tagit emot priserna Årets Miljöbyggnad, Årets Bostadsprojekt, Årets Bostadsutvecklare och Årets bästa byggnad av Göteborgs stad samt varit nominerad till Svenska Ljuspriset. Bostadsrättsföreningen är dock inte älskad av alla, facebookgruppen Arkitekturupproret har utsett den till landets fulaste hus.

Ur den vinnande motiveringen:

”I ett och samma drag skapar BRF Viva nära släktband med Guldhedens femtiotalsbebyggelse och samtidigt en boendeanläggning där arkitekturens fundamenta står i fokus, rum, ljus, materialitet och rörelse.
Promenaden in mellan huskropparna visar att Göteborgs kuperade landskap kan vara en fantastisk tillgång när ambition hos byggherren fortplantas i samarbete mellan byggnads- och landskapsarkitekter. (…) Brf Viva är ett ambitiöst projekt i alla sina delar och torde inspirera bostadsbyggandets alla inblandade.”

Förutom brf Viva var Angereds Resecentrum (Wingårdh Arkitektkontor), Lindholmens Tekniska Gymnasium (KUB Arkitekter) och Selma Kulturhus (White Arkitekter) nominerade. Samtliga är byggnader som även de har uppmärksammats i prissammanhang. Resecentrumet har vunnit Trafikverkets arkitekturpris och Selmas inredning var nominerad till Guldstolen för årets bästa inredningsarkitektur. Gymnasiet på Lindholmen var nominerat till Kasper Salin-priset 2019 men fick även där se sig besegrat av Viva.

Arkitekturpriset delades ut SAVG:s möte på Folk vid Järntorget i går kväll, den 30 november. Juryn har bestått av ordförande Per Nadén på Nadén arkitektur, Jannika Wirstad på what! Arkitektur och Lisa Wegbrant på Erséus arkitekter.

Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris delas ut vartannat år. Det går till ett byggnadsverk eller en grupp byggnader som är resultat av ett gott arkitektarbete. Vinnaren ska vara byggd i Västra Götalandsregionen, som är föreningens geografiska område. Priset syftar till att stimulera diskussionen om arkitektur, både inom branschen och hos allmänheten

Juryns ordförande:
Per Nadén
Tel: 0709 – 39 72 02
E-post: per@naden-ark.com

Selma Kulturhus var nominerat till Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris. Foto: Åke E:son Lindman.
Lindholmens Tekniska Gymnasium var nominerat till Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris.Foto: Bert Leandersson.
Angereds resecentrum var nominerat till Sveriges Arkitekter Västra Götalands arkitekturpris. Foto: William Gustavsson.

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.