Ännu ett guld i sprintstafett till Stora Tuna: "Kändes kontrollerat i år"

Stora Tuna OK försvarade sin SM-titel i sprintstafett. Redan på den andra sträckan skapade Anton Sjökvist en lucka som sedan bara växte. "Det känns jättebra att vinna igen. Vi har ju bäst lag på pappret, men samtidigt är det sprint och allt kan hända", säger Sjökvist.

Stora Tuna OK (Från vänster Tove Alexandersson, Emil Svensk, Anton Sjökvist, Tilda Östberg) Fri bild.
Stora Tuna fortsätter att dominera i sprintstafett. Disciplinen fick SM-status 2015 och i och med söndagens seger i Hudiksvall har Borlängeklubben kammat hem fyra guld och ett silver. Och det är samma kvartett - Tilda Östberg, Anton Sjökvist, Emil Svensk och Tove Alexandersson - som gjort jobbet år för år.

I år hängde OK Tisaren med länge och väl. Tilda Östberg växlade först, men Tisarens Josefin Tjernlund var bara fyra sekunder efter, och Anton Sjökvist hade svårt att bli av med Daniel Attås, men till slut uppstod en lucka.

- Jag tänkte att Emil (Svensk) skulle få en lucka. Det tycker han om, så försökte jag skaffa den där luckan flera gånger längs banan, men det gick väl inte jättebra. Jag hade den några gånger, men schabblade bort den. Men så var det en långsträcka på slutet, jag kände mig ganska pigg i benen och tryckte på ganska bra. Då lyckades jag, säger Sjökvist, som skickade iväg Emil Svensk med 16 sekunders försprång.

Vid nästa växling var luckan 1.09 och eftersom Svensk växlade över till världsettan Tove Alexandersson var det inte mycket till gulddramatik kvar.

- På ett sätt känns det ju säkert när man skickar iväg Emil i ledning, men samtidigt är det sprint och då är det obehagligt, du kan hoppa över kontroller och det är ju aldrig säkert förrän Tove (Alexandersson) har läst ut. Men visst, det kändes kontrollerat i år, säger Sjökvist.

Alexandersson förvaltade ledningen och förde med ett säkert lopp Stora Tuna till ännu ett guld. Silvret gick till OK Tisaren och bronset till IFK Lidingö.

För Stora Tunas startsträckslöpare, Tilda Östberg, var helgen i Hudiksvall en stor succé. Under lördagen vann hon ett individuellt SM-guld i D18-klassen, och efter en finfin startsträcka kunde hon åka hemåt med två SM-titlar.

- Helt fantastiskt, det kunde inte ha blivit så mycket bättre. Det är alltid nervöst med stafett, men jag har ju sprungit förstasträckan ett par år nu, så jag börjar vänja mig lite.

Resultat, SM i sprintstafett
1) Stora Tuna OK 1 (Tilda Östberg, Anton Sjökvist, Emil Svensk, Tove Alexandersson), 56.43, 2) OK Tisaren 1 (Josefin Tjernlund, Daniel Attås, Oskar Andrén, Lilian Forsgren), 57.50, 3) IFK Lidingö SOK (Helena Karlsson, Johan Runesson, Mårten Boström, Emma Bjessmo), 58.38, 4) Järla Orientering, 59.00, 5) OK Ravinen 1, 59.15, 6) OK Orion 1, 59.42.