Anställda i välfärden vill ha kompetensutveckling - men många får inte

En ny undersökning som Vision gjort bland drygt 4000 anställda i kommuner, regioner, företag och kyrkan visar att varannan tror att de behöver vidareutbilda sig under de kommande tre åren. En fjärdedel vill byta yrkesbana helt. Majoriteten vill kunna utbilda sig under tiden som de arbetar men bara ett fåtal kan tänka sig att ta lån för att finansiera studierna.

"Att så många vill satsa på vidareutbildning skickar en viktig signal till regeringen att anpassa utbildningsutbudet för yrkesverksamma och utveckla möjligheten till en förmånlig studiefinansiering av deltidsstudier", säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Det är glädjande att så många vill satsa på vidareutbildning och att fortsätta utvecklas under arbetslivet. Det skickar en viktig signal till regeringen att anpassa utbildningsutbudet för yrkesverksamma och utveckla möjligheten till en förmånlig studiefinansiering av deltidsstudier. Det är nödvändigt för att fler ska få ett livslångt lärande och fortsätta vara relevanta på arbetsmarknaden, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Visions undersökning visar att knappt hälften av de svarande anser att de får tillräcklig kompetensutveckling av sin arbetsgivare för att vara anställningsbara på framtidens alltmer digitaliserade arbetsmarknad. Varannan har inte fått någon kompetensutveckling det senaste året och bara fyra av tio anser att det finns goda möjligheter till kompetensutveckling på arbetsplatsen.

- Arbetsgivare måste jobba mer systematiskt för att erbjuda chefer och medarbetare kompetensutveckling. Bristen på kompetensutveckling påverkar inte bara den enskilde medarbetaren, utan alla som tar del av välfärden. Sitter man på daterad kunskap riskerar det att bli fel i handläggningen. Att arbetsgivare inte ger medarbetare rätt förutsättningar är slöseri med välfärdens resurser, säger Veronica Magnusson.

- I vår undersökning framträder tydligt att kompetensutveckling ger Visions medlemmar nya verktyg att utföra sitt jobb, motivation, arbetsglädje och ett större lugn inför förändringar. Det handlar om att skapa trygghet i förändringen och det är något som fler arbetsgivare behöver prioritera, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Undersökningen besvarades av 4 152 personer och genomfördes under perioden 19 januari till 15 februari. Läs rapporten Kompetensundersökningen 2021: Anställningsbar- nu och i framtidenwww.vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med