Sveriges Arbetares CentralorganisationSveriges Arbetares Centralorganisation

Anställda på Zalandos lager kräver eget kollektivavtal!

”Bemanningspersonal behandlas som slavar” – ”Vi får inte sitta och vila benen” – ”När vi säger ifrån hotas vi med avsked” – ”När vi skadas straffas vi med tyngre arbete”. På e-handelsjätten Zalandos lager har över hundra anställda gått samman i en egen fackklubb för att protestera mot villkoren på arbetsplatsen. Lördagen 3 juli går femton anställda ut i Expressen och vittnar om vad de menar är ett modernt slaveri – eller "den nysvenska modellen". Nu kräver de ett eget kollektivavtal.

Foto: OLLE SPORRONG / EXPRESSEN / TT
Anställda och före detta anställda på Zalando berättar om villkoren på företaget. På bilden syns Idriss Mohamed, Haytham Abuamra, Tala Salama, Gaby Kass Elias, Foad Hamad, Saleh Said, Tushar Ahmed och Thomas Kiros. Foto: OLLE SPORRONG / EXPRESSEN / TT

ONSDAG 7 JULI: Anställda på Zalandos lager kräver eget kollektivavtal!

2017 öppnade Zalando ett lager i Brunna, i norra Stockholm. Lagret tillhandahålls av Ingram Micro Nordic Services AB som också anställer arbetare för att främst plocka och packa.

Vintern 2019 slog anställda larm i Aftonbladet där de vittnade om hemska förhållanden på arbetsplatsen. Strax efter artikeln publicerades startade de anställda en egen fackklubb Zalandoarbetares driftsektion (ZADS) inom fackföreningen SAC Syndikalisterna. I dag är ZADS den största fackföreningen på arbetsplatsen med en majoritet av de fastanställda som medlemmar.

Nästan två år efter artikeln i Aftonbladen har förhållanden inte blivit bättre, snarare värre. Arbetsplatsen har saknat lokala skyddsombud. Under tiden har ZADS återkommande lyft missförhållanden i förhandlingar och krävt åtgärder för att avhjälpa arbetsmiljöproblem så som trakasserier, stress och förslitningsskador. ZADS har under tiden försvarat fyra avsked av fackligt aktiva. Samtliga avskeden har helt saknat saklig grund.

Under förhandlingarna har bolaget svarat att de har ett bra samarbete med Transportarbetarförbundet. De har med hänvisning till kollektivavtalet valt att inte åtgärda några av problemen de anställda själva lyfter. Därför valde ZADS att i maj att lägga fram ett förslag på eget kollektivavtal. Efter att bolaget tackade nej till avtalet blev trakasserierna av de anställda ännu värre.

"Jag har varit sjukskriven tre gånger på fyra veckor. När jag frågat om att få träffa en psykolog på företagshälsovården säger min chef att han inte tänker hjälpa mig så länge jag är med i facket. Efter en avslutad förhandling kom min chef fram till mig. På förhandlingen hade vi lyft arbetsmiljöproblem och lagt fram ett förslag på kollektivavtal. Han sa till mig att jag inte kommer vara kvar på arbetsplatsen om två månader." Säger Tushar Miaji, anställd på Zalandos lager.

Torsdag 17 juni genomförde trettio anställda en manifestation utanför lagret. De ställer upp sig med skyltar:

Bemanningspersonal behandlas som slavar

Vi får inte sitta och vila benen

När vi säger ifrån hotas vi med avsked

När vi skadas straffas vi med tyngre arbete

Efter aktionen får flera av de som deltog varningar från företaget.

Fredag 2 juli meddelar bolaget ZADS att de har för avsikt att avskeda fackligt aktiva. Idriss Mohamed i sektionen får omedelbart lämna arbetsplatsen med en erinrinran om tilltänkt avsked.

Lördag 3 juli går femton anställda ut i Expressen, bryter tystnaden och vittnar om den humanistiska katastrof som pågår inne på arbetsplatsen.

I artikeln skriver Federico Moreno:

Tala Salama säger att hon inte vill fokusera på enskilda personer. Snarare på företaget och samhället som utnyttjar nyanlända kvinnor.

Till slut säger hon upp sig, trots att hon inte hunnit jobba de två åren för att få möjlighet till permanent uppehållstillstånd.

[…]

– Jag vågar inte söka nya jobb i Sverige. Det är för lätt att utnyttja mig som nyanländ kvinna. Vet du, i dag sörjer jag att jag föddes som kvinna.

Sektionen fortsätter nu kämpa för kollektivavtal och rätten:

•    att få ha fackliga möten på arbetstid
    •    att få utse egna arbetsplatsombud och skyddsombud.
    •    att ingen ska behöva ha samtal med sin chef ensam om de inte vill.
    •    att föräldrar skall få ha mobiltelefon så att anhöriga kan nå dem.
    •    att arbetsstationer där arbetet utförs stående förses med stolar.
    •    att få ha en anslagstavla för facklig information.

Bilder

Foto: OLLE SPORRONG / EXPRESSEN / TT

Sveriges Arbetares Centralorganisation

Sveriges Arbetares Centralorganisation är en fackförening som organiserar alla yrken. Vi har arbetat med de Zalandoanställda sedan 2019 och stöttar dem i kampen om bättre villkor och grundläggande dignitet.

Följ Sveriges Arbetares Centralorganisation