Antalet bostäder förmedlade genom Bostadsförmedlingen fortsatte att öka under 2021

Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlade 18 954 hyresbostäder under 2021. Därmed slog Bostadsförmedlingen för fjärde året i rad rekord i antalet förmedlade bostäder.
Foto: Peter Hoelstad

Under 2021 förmedlade Bostadsförmedlingen 1 219 bostäder fler än under 2020. I antal var det de vanliga hyresrätterna som ökade allra mest, men procentuellt ökade ungdoms- och studentbostäderna ännu mer.

- Att Bostadsförmedlingen ännu en gång överträffar tidigare års resultat beror bland annat på att allt fler bostadsbolag lämnar in bostäder att förmedla. Andra bidragande orsaker till framgångarna är att befintliga samarbeten har utökats och att det byggs mycket i Stockholm, säger Bostadsförmedlingens styrelseordförande Dennis Wedin (M).

Den genomsnittliga kötiden som behövdes för att få en vanlig hyresrätt genom bostadskön under 2021 var 9,2 år. Det är en minskning med 0,1 år jämfört med föregående år. Bostadsförmedlingens vd Christer Edfeldt kommenterar kötidsutvecklingen:

- De genomsnittliga kötiderna har minskat de två senaste åren, men de hade börjat plana ut redan före pandemin. En del av förklaringen till det är troligen att vi under samma period har förmedlat allt fler bostäder. Samtidigt vet vi att personer med långa kötider blir mer försiktiga med att tacka ja till en bostad om de inte har sett den på en visning. I dessa tider, när få fastighetsägare har visningar, leder det också till kortare kötider.

Antalet registrerade hos Bostadsförmedlingen växte med 29 928 personer under 2021. Det är en något mindre ökning än föregående år. Andelen aktiva, definierat som personer som gör minst fem intresseanmälningar per år, låg oförändrat på 12 procent.

Kortfakta 2021 (2020 inom parentes)

• Totalt antal förmedlade lägenheter: 18 954 stycken (17 735)
  • Genomsnittlig kötid hela regionen: 9,2 år (9,3)
  • Antal registrerade personer den 31 december: 736 560 personer (706 632)
  • Antal förmedlade vanliga hyresrätter: 11 505 stycken (10 642)
  • Antal förmedlade studentbostäder: 3 466 stycken (3 135)
  • Antal förmedlade ungdomsbostäder: 2 198 stycken (2 002)
  • Antal förmedlade seniorbostäder: 337 stycken (375)

Mer statistik

Under fliken Statistik på Bostadsförmedlingens webbplats bostad.stockholm.se finns mer information om förmedlingsåret 2021. Där hittar du även Bostadsförmedlingens öppna statistiktjänst som innehåller ytterligare information om förmedlade bostäder.

Foto: Peter Hoelstad