Antalet dödade i trafiken sjunker inte längre

Nollvisionens delmål på högst 220 döda i trafiken kommer högst sannolikt inte att nås. 2015 omkom 260 personer i vägtrafiken totalt. 2014 var det 270 personer. Bryter man ner siffrorna för bilister så ökade antalet döda 2015 jämfört med 2014. 2015 dödades 160 bilister mot 137 dödade 2014. Dödstalen i trafiken totalt sjunker inte längre, utan ligger kvar på 2010 års nivå. Motormännen vill därför att politikerna ser över och ta fram åtgärder för att Nollvisionens mål 2020 ska nås.

– När vi så tydligt tappar mark i trafiksäkerhetsarbetet måste man ställa sig frågande till varför riksdagen dröjer med att förbjuda rattsurf, varför trafikpolisen nedmonteras, varför Transportstyrelsen anser att besiktningsperioderna bör glesas ut och varför E20, huvudleden mellan våra två största städer, fortfarande saknar mötesseparering och fortfarande är den vägsträcka som skördar flest liv, säger Erik Kjellin.

Nollvisionen säger att ingen ska dö eller skadas svårt i vägtrafiken. Arbetet med visionen är uppbyggt på kvantifierade mål som ska nås på vägen. Nuvarande etappmål innebär att antalet omkomna i vägtrafiken ska halveras mellan 2007-2020 och allvarligt skadade ska minska med 25 procent under samma period, vilket innebär högst 220 omkomna och 4000 allvarligt skadade 2020.

– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige har varit en framgångssaga och arbetssättet har spridits internationellt, men vi har nu tappat takten och nått en platå där siffrorna inte längre sjunker, säger Erik Kjellin.

Utvecklingen har varit positiv för skyddade trafikanter, men negativ för oskyddade trafikanter. 2010 passerade antalet allvarligt skadade cyklister allvarligt skadade bilister och efter det har glappet fortsatt att öka mellan trafikslagen.

– Vi ville se ökad cykling i samhället, men fler på cykel får inte leda till fler skadade i trafiken, därför krävs rejäla krafttag och insatserna måste främst riktas in på de oskyddade trafikanterna. De åtgärder som är planerade till 2020 ger ingen effekt på denna grupp, avslutar Erik Kjellin.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.