Antalet inspektioner på minkfarmer har minskat kraftigt

Under 2016 har endast åtta inspektioner gjorts på Sveriges ca 70 minkfarmer*, det är en kraftig minskning från tidigare år. Samtidigt visar Djurens Rätts undersökning att de farmer som visat brister vid inspektioner under 2015 inte heller fått uppföljande besök.

Endast åtta inspektioner gjordes på minkfarmerna 2016

Djurens Rätt har begärt ut samtliga inspektionsprotokoll från Länsstyrelsernas besök på minkfarmer under de senaste åren. Resultatet är nedslående. Under 2016 gjorde länsstyrelserna i landet endast åtta inspektionsbesök på minkfarmer. Detta går att jämföra med år 2015 då det gjordes 22 stycken. Att så få besök gjorts under 2016 innebär också att 77 procent av de farmer som visade brister förra året, inte har fått något uppföljande kontroll av Länsstyrelsen i år.

– Detta är såklart mycket oroväckande, både att så få inspektioner görs men även att det inte görs uppföljningar när brister framkommit, säger Camilla Bergvall, ansvarig för pälsfrågor på Djurens Rätt.

I landets minkfarmstätaste område, Blekinge, har bara två inspektioner gjorts på länets ca 35 minkfarmer. Utöver dessa har 3 inspektioner gjorts i Västra Götaland och en inspektion vardera i Skåne, Kalmar och Kronoberg.

– Flera riksdagsledamöter och till och med landsbygdsministern har hävdat att det ser bra ut på svenska minkfarmer. Hur vet man det när det görs så få inspektioner och när branschen själva vägrar öppna upp sitt eget kontrollprogram för granskning**? Det borde oroa politikerna att en så kontroversiell industri som 8 av 10 svenskar vill avveckla inte kontrolleras bättre, säger Camilla Bergvall, ansvarig för pälsfrågor på Djurens Rätt.

*I Sverige finns det ca 70 minkfarmer. Varken Länsstyrelserna eller Jordbruksverket kan ge en mer exakt siffra på hur många farmer som finns och hur många minkar som varje år dödas i pälsindustrin.

** Svensk Mink, pälsindustrins branschorganisation, hävdar att de utöver Länsstyrelsens inspektioner gör egna interna kontroller - men dessa finns inte tillgängliga för granskning av allmänheten. Varken privatpersoner eller riksdagspolitiker har lyckats fått tillgång till inspektionsprotokoll från dessa.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.