Antalet viltolyckor fortsätter öka

Under 2018 fortsatte vildsvinens framfart och olyckorna ökade i antal, från 6 081 år 2017 till 6 938 år 2018. En ökning med 14 procent. Blekinge rapporterar en fördubbling av olyckor. Halland, Kronoberg och Skåne har alla sett ökningar på mellan 25 och 63 procent. De värsta drabbade länen är Skåne, Södermanland, Västra Götaland, Stockholm och Kalmar.

– Problemet med vildsvinsolyckor är att de kan få allvarliga konsekvenser, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige. Vildsvinen är också aktiva under nätterna, det gör dem svåra att upptäcka.

Den i särklass vanligaste olyckan är kollision med rådjur och där är antalet i princip oförändrat. Under 2018 skedde 46 985 olyckor med rådjur. Värst drabbade län är Västra Götaland med över 8 000 olyckor, sedan följer Skåne och Stockholm med över 4 000 olyckor vardera.

Olyckor med hjort har ökat med 25 procent medan antalet kollisioner med älg i princip är oförändrat. Flest olyckor med älg sker i Västra Götaland, Värmland, Jämtland och Jönköpings län.

– Från M Sveriges sida har vi sedan tidigare år pekat ut ett antal åtgärder som kan förhindra viltolyckor, säger Heléne Lilja. Det är oerhört viktigt att fler viltstängsel sätts upp. Vägarnas sidoområden behöver röjas, minst tio meter rakt ut från vägbanan, så att trafikanter kan upptäcka vilt utmed vägarna. Det finns ny teknik för aktiv viltvarning och viltslussar eller säkra viltpassager som behöver användas i större utsträckning än idag. Och slutligen krävs ökad jakt för att begränsa viltolyckorna i trafiken.

Så minskar du risken att krocka med vilt

• Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
  • Ta det extra försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel.
  • Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
  • Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
  • Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.

Detta gäller vid viltolycka

• Ring 112 och anmäl olyckan om björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin älg eller örn är inblandad. Uppge olycksplats och vilken typ av djur det gäller samt i vilken riktning djuret har försvunnit om det inte finns kvar på platsen.
  • Märk ut platsen där olyckan har skett.
  • Sätt ut varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen. Flytta om möjligt din bil till vägrenen eller parkeringsficka. Sätt på varningsblinkers.
  • Skulle du krocka med björn, varg eller vildsvin bör du öka avståndet för markeringen av olycksplatsen upp till 100 meter då dessa djur kan bli mycket aggressiva när de är skadade.
  • Skadat och dödat vilt ska omhändertas. Du får dock inte ta med dig ett dött djur, det tillfaller markägaren eller i vissa fall staten.

Läs mer om vad som gäller vid en viltolycka: https://msverige.se/resa-med-bil/bila-i-sverige/det-haer-gaeller-vid-viltolycka/

Källa, statistik: Viltolycksrådet

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Bättre värde i bilen bra för konsumenter   5.12.2019 06:20:00 CETPressmeddelande

De senaste åren har nya regler och ändrade förutsättningar påverkat bilhandeln i Sverige, som exempelvis bonus-malus och den svaga kronan, som inneburit ökad export. Det har i sin tur minskat utbudet och bidragit till högre priser på begagnade bilar. Bilhandlare kan sätta en nästan lika hög prislapp på en 8–10 år gammal bil idag som för något år sedan, trots bilens högre miltal och ålder.

M Sverige avråder från internetköp av begagnade bilar4.12.2019 06:50:00 CETPressmeddelande

Den allt mer omfattande näthandeln har kommit att inkludera begagnade bilar och nu kan bilar klickas hem online direkt på skärmen. Men konsumenterna riskerar att gå miste om den trygghet som bilaffären ska innebära. Bilhandlarna lever inte upp till branschens egna villkor och marknaden blir rena vilda västern för konsumenterna. Riksförbundet M Sverige avråder därför från att köpa begagnade bilar direkt på internet där det finns en ”köp-knapp” i annonsen.