Ante – Årets Eldsjäl i kategori Hälsa

Ante Andersson – så heter vinnaren och Årets Eldsjäl i kategori Hälsa 2022. – Jag är otroligt stolt och samtidigt väldigt rörd.
Programledare Clara Henry, Prisutdelare Klara Hammarström och Ante Andersson

Konkurrensen från övriga tre finalister var stenhård.

Det blev dock Ante Andersson från Frösön som fick ta emot det prestigefyllda priset av artisten Klara Hammarström då Årets Eldsjäls galakväll genomfördes på Cirkus i Stockholm inför bland annat inbjudna idrottsprofiler och politiker.

– Det är så många minnen som kommer tillbaka. Nästan allt inom det här området är fortfarande ogjort. Det handlar om att få politiker och näringsliv att satsa resurserna på våra ungdomar.

Jämtlänningen får utmärkelsen för sitt arbete med We & Sports, ett projekt som syftar till att motverka ätstörningar och psykisk ohälsa hos barn och unga, något som Ante upplevt på nära håll då ena dottern drabbades, vilket påverkade hela familjen.

Utöver den stora äran får årets pristagare ett personligt stipendium på 25 000 kronor – 10 000 för finalplatsen och 15 000 för att ha utsetts till vinnare i kategori Hälsa. Dessutom utgår en summa på 50 000 kronor att använda i ett öronmärkt projekt.

Här finns en presentation av Ante Andersson inför galakvällen: https://www.folkspel.se/aretseldsjal/finalister-halsa/finalist-3/

Bifogas bild/bilder för fri publicering.

Övriga finalister i kategori Hälsa:

Monica Grahn, Dans, Stockholm.

Jonas Almén, Skolidrott, Göteborg.

Jennie Norström, Ridsport, Gamleby.

Samtliga får 10 000 kronor i stipendium för sin finalplats.