Antiken blir kvar i grundskolan
– Alla har varit överens om att timmarna inte räcker till för historieämnet. Vi valde som en av flera tänkbara lösningar att ta bort antiken. Reaktionerna har varit många, men dem vi lyssnar på är främst lärare i historia och vi ser redan nu att vi behöver hitta en annan lösning. Vi vill därför gå ut med det här beskedet direkt så att lärare kan fokusera på att lämna synpunkter på annat än antikens vara eller inte vara i kursplanen, säger Anna Westerholm chef för Skolverkets läroplansavdelning.
Grundproblem måste lösas
Orsaken till att Skolverket föreslog att ta bort antiken ur kursplanen är att historieämnet i grundskolan är överlastat. Alldeles för mycket innehåll ska hinnas med i relation till hur många timmar som är avsatt för ämnet i den timplan som regeringen ansvarar för. Under högstadiets tre år handlar det om 25 timmar per årskurs. Obalansen mellan det omfattande innehållet och antalet timmar i ämnet är ett stort problem som många lärare vittnar om.
– Att låta nuvarande kursplan bli kvar som idag, med för mycket innehåll i relation till undervisningstiden, är inte ett alternativ. Vi måste hitta en lösning som innebär att historielärare får en kursplan med bättre balans mellan innehållet och undervisningstiden utan att viktiga delar tas bort. Det blir en svår nöt att knäcka och vi vill gärna ha lärares synpunkter om det, säger Anna Westerholm.
Transparent arbete
Skolverkets förslag till förändrade kursplaner har tagits fram efter samråd med många lärare och ämnesexperter. Vi har hela tiden haft som mål att vara öppna och transparanta. Nuvarande remiss är en del i det arbetet – alla har möjlighet att lämna synpunkter via skolverket.se. När remisstiden går ut 23 oktober kommer vi att gå igenom alla synpunkter och göra förändringar. Sedan kommer de slutgiltiga förslagen att överlämnas till regeringen i december. Det är regeringen som sedan fattar beslut om kursplanernas slutgiltiga utformning.
Mer om arbetet med att förändra kurs- och ämnesplaner
Skolverket arbetar nu med förslag på förändringar i totalt 25 kursplaner i grundskolan, sameskolans kursplan i samiska och fem kursplaner i specialskolan. Vi kommer också att lämna förslag på förändringar i ämnesplanerna i gymnasieskolan och vuxenutbildning på gymnasial nivå i engelska, matematik och moderna språk.
Läs förslagen och lämna synpunkter här
För frågor kontakta
För frågor till avdelningschef Anna Westerholm, kontakta Skolverkets presstjänst på 08-527 333 00
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
Påminnelse pressinbjudan: Hur bra är svenska elevers kunskaper om demokrati och samhälle?27.11.2023 11:04:15 CET | Pressinbjudan
Hur står sig svenska åttondeklassares kunskaper om demokrati och samhälle i jämförelse med elever från andra länder? Hur är deras syn på demokrati, människors lika värde samt intresse för att delta i framtida val? Hur har elevers kunskaper, attityder och engagemang förändrats över tid? Svaren ges i den internationella undersökningen ICCS 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum