​Äntligen - på måndag börjar älgjakten i norr!

Tidigt på morgonen den 7 september tar tusentals jägare i norr plats i jakttornen för att kanske få skott på en av de cirka 80 000 älgar som kommer fällas under årets älgjakt.

-Det här är årets bästa vecka, när man får träffa gamla jaktkamrater, koppla av från vardagen och komma ut i skogen igen, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent hos Svenska Jägareförbundet i norr.

Björn är en av alla de cirka 300 000 jägare som fyller termosen med kaffe, packar ner grillkorv och rökt viltkorv, sätter pejlen på sin karelska björnhund och ger sig ut i skogen på måndag morgon. Han arbetar till vardags med planering av just älgförvaltningen i norra Sverige. På agendan nu är att få bevara den lokala förvaltningen och få till en bättre kvalitet i älgstammen.

-Älgstammen är ungefär lika stor som i fjol, så vi kommer förmodligen fälla samma antal även i år, tillägger han.

Älgjakten är helig för de flesta jägare här i norr anser Björn och ser fram emot att åter få fylla frysen med det goda och hälsosamma älgköttet.

Jägarna i södra Sverige får dock vänta en dryg månad till, måndagen den 12 oktober drar älgjakten i syd igång.

För mer information, kontakta Björn Sundgren, 010 5847 677

Samhällets acceptans för jakt och viltvård - Sveriges Vildnads seminarium 202016.10.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

​Pandemin kan göra fler till jägare12.8.2020 08:43:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin gör att vi ska träffas utomhus och hålla avstånd till varandra. – Jakt är extra mycket rätt, just nu. Du lär dig mer om naturen, får uppleva spännande saker, samt får närproducerat hållbart och klimatsmart kött. Och du kan göra det trots en pågående pandemi. Intresset för att börja jaga kommer troligen att öka i höst, säger Anders Nilsson, biträdande riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Det går bra för Sveriges mest hotade fågel – fjällgåsen2.7.2020 08:50:00 CESTPressmeddelande

Fjällgåsen var i princip utrotad. Men under de tio senaste åren har ett febrilt arbete från Projekt Fjällgås inneburit att stammen av fjällgäss ökar. Fjällgåsen var i stort sett bara ett minne. I Arjeplogsfjällen fanns endast en spillra kvar. Problemet var att gässen ofta dog utmed sin vanliga flyttväg till övervintringsområdena i Grekland och Asien. Redan i slutet av 1970-talet påbörjade Svenska Jägareförbundet Projekt Fjällgås för att rädda fågeln, som anses globalt hotad. Åtgärderna bestod bland annat av uppfödning och utsättningar. Men det var en vågad idé om att få gässen att övervintra runt Holland istället, som har varit nyckeln till att stammen nu ökar. – Man använde vitkindade gäss som adoptivföräldrar i Arjeplogsfjällen, och de tog med sig sina fjällgåsungar till Holland. Idag övervintrar fjällgässen i Holland och även Tyskland. Dödligheten under flyttningen är nästan ingen alls, säger Niklas Liljebäck som är projektkoordinator på Svenska Jägareförbundet. Under de närmsta dag

Allt mer vilt i tätorter – Jägareförbundet utvecklar förvaltning2.6.2020 09:38:00 CESTPressmeddelande

Vilda djur som vildsvin, rådjur, stora rovdjur och många andra arter blir allt vanligare inslag i städer och samhällen. Svenska Jägareförbundet ser en snabb ökning i antalet frågor som rör konflikter mellan människor och vilda djur. Det kan vara alltifrån vildsvin som välter soptunnor till aggressiva måsar och råkor som smutsar ner och förstör lacken på parkerade bilar. I flera städer finns också en snabbt ökande problematik med folk som tröttnat på sina husdjur och släpper ut dem.