Äntligen äldreomsorgslag på väg

Pensionärernas riksorganisation, PRO, har länge sett fram mot en särskild äldreomsorgslag. Och nu finns äntligen ett färdigt förslag. I morse överlämnade utredaren, Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell, förslaget till regeringen.
Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Sverige behöver en särskild äldreomsorgslag för att bli världens bästa land att åldras i. Lagförslaget borde ha funnits på plats för längesen, säger Åsa Lindestam, ordförande i PRO.

PRO hade gärna sett att utredaren gått ännu längre i sina förslag. Enligt direktiven kunde inte utredaren föreslå att äldre har rätt till ”goda levnadsvillkor”, utan var tvungen att rätta sig efter dagens lagstiftning som ger rätt till en ”skälig levnadsnivå”.

- Den formuleringen har ofta tolkats restriktivt i kommunerna. Lagen bör ge äldre rätt till goda levnadsvillkor och ambitionsnivån i äldreomsorgen måste höjas. Inget annat är gott nog.

PRO:s uppfattning är att med goda levnadsförhållanden uttryckt i lag, hade det varit enklare att bedöma biståndsinsatserna och äldre hade fått större möjligheter till ett bra liv i äldreomsorgen.

- Vi har varnat för att äldreomsorgen inte tål fler nedskärningar, utan tvärtom behöver mer resurser. Pandemin blev en tydlig uppvisning i hur bristfällig reglering och kommunala besparingar slog mot äldre personer. För att tala klarspråk har strukturella och finansiella brister i verksamheten kostat människoliv, säger Åsa Lindestam.

PRO vill se en stark politisk vilja med tydliga prioriteringar av äldreomsorgen. Personalen måste få bättre förutsättningar för att kunna utöva sitt yrke och möta äldre utifrån deras individuella behov. Kvaliteten på äldreomsorgen kan bara bli bättre om personalen får goda arbetsvillkor.

- Den föreslagna äldreomsorgslagen kommer inte ensamt att lösa alla problem kopplade till äldres välfärd, men den är ett steg i rätt riktning. Med lagstiftning blir det tydligare vad man kan förvänta sig och vilka krav man kan ställa på omsorgen. Därför vill PRO uppmana riksdagen att göra utredningens förslag till lag, avslutar Åsa Lindestam.

Frågan om äldreomsorgen är synnerligen aktuell. I en Sifo-undersökning PRO lät göra nyligen svarade nio av tio svenskar att äldreomsorgen är en viktig valfråga. För nästan var femte svensk är frågan så viktig att den till och med kan avgöra vilket parti de röstar på.

Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.