Äntligen är SSU-reformen 90-dagarsgarantin uppnådd

Idag kunde Arbetsförmedlingen berätta att 90-dagarsgarantin är fullt implementerad. Det innebär att ingen ung ska behöva vänta arbetslös mer än 90 dagar på att få jobb, utbildning eller en insats som leder till jobb. Därmed är SSU:s viktigaste reform och Socialdemokraternas viktigaste vallöfte genomförd.

SSU:s viktigaste reform inför valet 2014
90-dagarsgarantin var SSU:s viktigaste reformförslag som Socialdemokraterna antog på partikongressen 2013 och sen gjorde till vallöfte inför valet 2014. Dagens besked från Arbetsförmedlingen betyder att en av Socialdemokraternas viktigaste vallöfte för Sveriges unga nu är uppfylld.

- Jag är stolt över att SSU:s viktigaste fråga inför valet 2014 är genomförd, men det är alla unga som nu har ett jobb att gå till som är de stora vinnarna, säger Philip Botström, SSU:s förbundsordförande.

Ungdomsarbetslösheten rekordlåg
Ungdomsarbetslösheten var en stor fråga i förra valrörelsen eftersom den var en av de högsta i EU under Alliansregeringen. Nu är ungdomsarbetslösheten den lägsta på 14 år, tack vare socialdemokraternas aktiva arbetsmarknadspolitik.

- När Moderaterna satt vid makten blev ungdomsarbetslösheten så hög att Sverige fick krisstöd från EU. Den socialdemokratiska regeringen har tvärtom bidragit till att antalet unga som är arbetslösa i har halverats sedan 2014. Stefan Löfven levererar på sina vallöften, avslutar Philip Botström.

Läs mer på Arbetsförmedlingen: https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden.html?id=66E1C716E252654A

Philip Botström är tillgänglig för intervjuer på en arbetsplats där unga fått jobb på Jämtlandsgatan 131, Stockholm kl 13:15

Läs mer på www.ssu.se