Äntligen är vinerna från vår nya Baroloproducent Mirafiore här!

Från och med april finns vinerna att beställa till samtliga systembolag, Casa E. di Mirafiore Dolcetto d´Alba Organic 2018 Art.nr: 74857 och kostar 225 kronor. Casa E. di Mirafiore Barolo Classico 2015 att beställa på Systembolaget. Art.nr 72789-01 och kostar 499 kronor

I vinvärlden pratar nästan alla om Piemonte och framför allt om Barolo. Vi kan stoltsera med att vårt nya tillskott i portföljen, Mirafiore, är en av producenterna som kan ta åt sig äran för hajpen. Casa E. di Mirafiore var nämligen det första vineriet som producerade och exporterade baroloviner. Greve Emanuele Alberto av Mirafiore, son till Vittorio Emanuele II och La Bella Rosin, grundade vineriet år 1887 i Barolokommunen Serralunga d’Alba. Vår nya producent är med andra ord inte särskilt ny.

Egendomen sträcker sig idag över 120 hektar och har delar av två fantastiska Barolo Cruvingårdar; Lazzarito och Paiagallo. Några av vingårdarna är redan ekologiskt certifierade, resten står under konvertering och kommer att certifieras från och med årgång 2018. Vinerna vinifieras på ett traditionellt sätt, druvorna skördas för hand och får exempelvis jäsa på sin naturliga jäst. Cementtankar används och lagringen sker i stora slovenska ekfat. Vinerna karaktäriseras av en klassisk och mycket elegant stil.

Casa E. di Mirafiore Dolcetto d´Alba Organic 2018 är gjord på ekologiskt odlade dolcettodruvor från vingårdar runt Serralunga d'Alba. Druvorna vinifierades på både stål-och cementtank. Vinet lagrades i två månader på stora klassiska slovenska fat och ytterligare sex månader på flaska innan lansering. Resultatet är ett vin med stor, pigg och rödfruktig karaktär och örtiga inslag. Det är en drickvänlig stil med stram fräschör av inbäddade tanniner och stolt syra som är som gjort för klassiska pasta- och pizzarätter med charkuterier och lagrad ost.

Casa E. di Mirafiore
Dolcetto d´Alba Organic 2018

Vinet är gjort på ekologiskt odlade dolcettodruvor från vingårdar runt Serralunga d'Alba och har en stor, pigg och rödfruktig karaktär och örtiga inslag. Det är en drickvänlig stil med stram fräschör av inbäddade tanniner och stolt syra som är perfekt till klassiska pasta- och pizzarätter med charkuterier och lagrad ost.

Alkoholhalt: 13,5 % vol. | Art.nr: 74857 |  Volym: 75 cl flaska |  Pris 225 kr.

Finns i Systembolagets beställningssortiment och kan beställas till samtliga butiker på art.nr 74857-01

Casa E. di Mirafiore Barolo Classico 2015 är gjord på nebbiolodruvor från några av de bästa vingårdarna i Serralunga d'Alba. Druvorna vinifierades på ståltank. Vinet lagrades i två år på stora klassiska slovenska fat och ytterligare tolv månader på flaska innan lansering. Det här är ett klassiskt, elegant och mycket komplext exemplar med parfymerade, rödfruktiga och mineraldrivna nebbiolotoner och stram, harmonisk och koncentrerad karaktär. Det är med andra ord ett stort och mäktigt matvin som passar perfekt till det mesta i köttväg. Prova till exempelvis viltkött eller smakrik fågel med gräddiga tillbehör. Den klassiska tryffeln är alltid en välkommen accessoar.

Casa E. di Mirafiore Barolo Classico 2015

Vinet är gjort på nebbiolodruvor från några av de bästa vingårdarna i Serralunga d'Alba och är ett klassiskt och komplext exemplar med parfymerade, rödfruktiga och mineraldrivna nebbiolotoner och stram, koncentrerad karaktär. Det är ett mäktigt matvin som passar perfekt till det mesta i köttväg. Prova exempelvis viltkött eller smakrik fågel med gräddiga tillbehör.

Alkoholhalt: 14 % vol. | Art.nr: 72789 |  Volym: 75 cl flaska |  Pris 499 kr.

Finns i Systembolagets beställningssortiment och kan beställas till samtliga butiker på art.nr 72789-01 och kostar 499 kronor

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.