Äntligen besked om S:t Görans förlossning

Idag kom beskedet att S:t Görans förlossning ska öppna tidigt 2023 istället för 2026. Vi välkomnar beskedet att det äntligen ska in luft i systemet. Vi hade helst sett ett öppnande redan 2022.

Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

- Vänsterpartiet var det enda partiet på budgetfullmäktige i november som yrkade på att S:t Görans förlossning ska öppna 2022. Vi har länge sett behovet av utökad kapacitet i förlossningsvården och detta är också personalens viktigaste krav, säger Jonas Lindberg , sjukvårdspolitisk talesperson (v) region Stockholm

- Vi förväntar oss nu också en gedigen ursäkt från Iréne Svenonius och högerstyret att man under flera år inte lyssnat till och hörsammat vad förlossningspersonalen sagt, säger Jonas Lindberg

För mer info
Kontakta Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

V: ”Skandal att betalningsförmåga i stället för behov ger patienterna ätstörningsvård i Stockholm”15.12.2021 13:04:00 CET | Pressmeddelande

Dagen ETC avslöjar att Mandometerkliniken, som bedriver en stor del av ätstörningsvården i Region Stockholm, tillåter att patienter som betalar stora summor pengar går före andra patienter i vårdkön. Vänsterpartiet menar att kliniken måste granskas och att det måste ställas hårdare krav på vårdgivarna så att det inte går att köpa sig före i vårdkön.