Äntligen dags för Vetenskapsfestivalen i Göteborg – helt digital (nästan)!

Den 28 september till den 4 oktober är det dags för en av Europas ledande festivaler, som i år når en ännu bredare publik då den genomförs digitalt. Årets tema är rörelse.

Snart är det dags för tjugofjärde upplagan av Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Istället för att hålla workshops och föreläsningar runt om i Göteborg blir det nu en nästan helt digital festival i höst.

– Vi tycker det är väldigt roligt att vi lyckats ställa om. Att äntligen få genomföra festivalen visar på stor flexibilitet och förståelse hos partners, medverkande och besökare. Vi är extra glada att festivalen nu på riktigt blir något alla kan vara med på, oavsett var man kommer ifrån eller andra hinder som kan vara i vägen. En kan i princip befinna sig var som i världen, förutsatt att där finns internet, säger Jennie Turner Verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen

Årets stora stjärna och huvudtalare på invigningen är den visionära fysikern Geoffrey West. Genom att förena biologi och fysik har Wests forskning skapat ett helt nytt sätt att förstå världen. Alla levande organismer följer en universell lag om skalenlighet, där storlek, puls och livslängd hänger ihop. Han menar att det finns ett dolt mönster som förenar allt från möss och människor, till megastäder och multinationella företag.

Festivalens tema handlar om rörelser som fördelar makt och resurser på nya, revolutionerande sätt. Festivalen djupdyker också i den senaste vetenskapen och deltagare tittar närmare på möjliga framtidsscenarier.

Som vanligt är Vetenskapsfestivalen i Göteborg öppen för alla och helt gratis. Festivalen består av tre olika delar. Skolprogrammet där lärare bokar in sina klasser på olika aktiviteter. Ett program är för alla, som är helt gratis och fyllt med massor med programpunkter där vem som helst får delta. Den tredje delen riktar sig till pedagoger och kommunikatörer genom Forum för forskningskommunikation och Vetenskapsfestivalens Lärarkonferens.

Läs mer om festivalen här!

Festivaldatum 2020

Invigningen genomförs tack vare Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur.

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla.

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.