Äntligen dags för Vetenskapsfestivalen i Göteborg – helt digital (nästan)!

Den 28 september till den 4 oktober är det dags för en av Europas ledande festivaler, som i år når en ännu bredare publik då den genomförs digitalt. Årets tema är rörelse.

Snart är det dags för tjugofjärde upplagan av Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Istället för att hålla workshops och föreläsningar runt om i Göteborg blir det nu en nästan helt digital festival i höst.

– Vi tycker det är väldigt roligt att vi lyckats ställa om. Att äntligen få genomföra festivalen visar på stor flexibilitet och förståelse hos partners, medverkande och besökare. Vi är extra glada att festivalen nu på riktigt blir något alla kan vara med på, oavsett var man kommer ifrån eller andra hinder som kan vara i vägen. En kan i princip befinna sig var som i världen, förutsatt att där finns internet, säger Jennie Turner Verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen

Årets stora stjärna och huvudtalare på invigningen är den visionära fysikern Geoffrey West. Genom att förena biologi och fysik har Wests forskning skapat ett helt nytt sätt att förstå världen. Alla levande organismer följer en universell lag om skalenlighet, där storlek, puls och livslängd hänger ihop. Han menar att det finns ett dolt mönster som förenar allt från möss och människor, till megastäder och multinationella företag.

Festivalens tema handlar om rörelser som fördelar makt och resurser på nya, revolutionerande sätt. Festivalen djupdyker också i den senaste vetenskapen och deltagare tittar närmare på möjliga framtidsscenarier.

Som vanligt är Vetenskapsfestivalen i Göteborg öppen för alla och helt gratis. Festivalen består av tre olika delar. Skolprogrammet där lärare bokar in sina klasser på olika aktiviteter. Ett program är för alla, som är helt gratis och fyllt med massor med programpunkter där vem som helst får delta. Den tredje delen riktar sig till pedagoger och kommunikatörer genom Forum för forskningskommunikation och Vetenskapsfestivalens Lärarkonferens.

Läs mer om festivalen här!

Festivaldatum 2020

Invigningen genomförs tack vare Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur.

Med omkring 60 000 besök är den Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Varje år arrangeras tre program, ett för skola, ett för branschen och ett för allmänheten som är öppet och gratis för alla.

Vetenskapsfestivalen är en hållbar festival och arbetar med miljö-, sociala- och ekonomiska frågor.

Huvudmän: Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs Universitet, Näringslivsgruppen Göteborg & Co och Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen.

Sanna BjörlinPR Manager

Presskontakt på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR för den brittiska och kinesiska marknaden. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum.

Tel:+46 (0) 736-734665sanna.bjorlin@goteborg.com

Lotta Schelin uppmanar unga fotbollstjejer att våga drömma stort – join a Team!10.5.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan avgörs årets största damfotbollsmatch i Europa på Gamla Ullevi i Göteborg. Några av världens främsta fotbollsspelare kommer då att göra upp i finalen av UEFA Women´s Champions League som går av stapeln 16 maj. Inför och i samband med den här stormatchen frontar världsstjärnan Lotta Schelin en digital kampanj där hon uppmanar unga tjejer att våga drömma stort, anmäla sig och ta chansen att börja spela fotboll.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.