Äntligen fler jobb i sikte inom transportsektorn

Arbetsgivarna inom transport- och kommunikationsbranschen har efter en tid av pessimistiska sysselsättningssignaler lämnat en försiktigt optimistisk prognos för inledningen på det nya året. Sysselsättningstrenden har ökat med 14 procentenheter på ett år och med sex procentenheter jämfört med förra kvartalet. Bland övriga branscher finns de största jobbchanserna i finans-, fastighets- och konsultbranscherna medan hotell- och restaurangbranschen går ner rejält. Regionundersökningen toppas av Skåne.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för transpor- och kommunikationsbranschen är +5 procent, vilket alltså är en ökning med sex procentenheter jämfört med förra kvartalet men 14 procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för Sveriges om helhet är +5 procent.

- Transportsektorn är en av ljuspunkterna inför årets första kvartal, samtidigt som vi kan konstatera nedgångar både i de mellersta delarna av landet, i Västsverige och i den konjunkturkänsliga hotell- och restaurangbranschen, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Sysselsättningsökningen fortsätter i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sju av tio en positiv sysselsättningsprognos. Starkast prognos kommer precis som de två föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn som nu ökar till rejält optimistiska +26 procent - branschens högsta sedan undersökningen startade 2003. Transportbranschen prognosticerar alltså precis som energisektorn sysselsättningsökningar under årets första kvartal. Även tillverkningsindustrin ser fram emot ett efterlängtat lyft. Betydligt tuffare tongångar kommer från hotell- och restaurangbranschen som rasar med 20 procentenheter ner till pessimistiska -7 procent. Även de gröna näringarna rapportera negativa jobbplaner.

Skåne toppar

Arbetsgivarna i fyra av de sex regionerna lämnar positiva jobbprognoser inför första kvartalet 2016 och störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar Skåne. Mellersta Sverige rapporterar den enda negativa regionprognosen och Västsverige glider ner till en nollprognos. Östra Götaland rapporterar däremot klart optimistiska sysselsättningsplaner liksom Stockholms- och Uppsalaregionen, medan den norrländska arbetsmarknaden fortsätter att vara försiktigt positiv.

Inga tydliga tecken globalt

Globalt kommer de starkaste prognoserna från Indien, Taiwan, Japan, Turkiet och USA. De svagaste – och enda negativa - prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Finland och Frankrike.

Arbetsgivarna i Kina har lämnat en försiktig prognos. I Europa är det Turkiet som har störst behov av arbetskraft och Italien rapporterar äntligen en positiv arbetskraftsefterfrågan.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2016 förväntar sig nio procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, fem procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (78 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +4 procent men när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +5 procent.

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Diagram

Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2016 presenteras den 8 mars 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se