Äntligen händer något i kontantfrågan - men det går för långsamt.

Alla svenska storbanker måste erbjuda uttag av kontanter i hela landet, föreslår regeringen i en remiss till lagrådet. Den nya lagen ska gälla från den första januari 2021.

- Äntligen händer något i kontantfrågan. Vi tycker förslaget är bra, men hade gärna sett att lagen börjar gälla mycket tidigare, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

I slutet av februari uppvaktade PRO, tillsammans med pensionärsorganisationerna SPF Seniorerna, SKPF Pensionärerna och RPG, finansmarknadsminister Per Bolunds statssekreterare Ulf Holm. Syftet med mötet var att trycka på regeringen om att bankerna måste ta ansvar för kontanthanteringen. Vid mötet framkom att regeringen siktade på att överlämna en proposition till riksdagen före sommaren för att delar av bestämmelserna skulle kunna träda ikraft den 1 januari 2020. Ett år tidigare än vad som nu föreslås i remissen till lagrådet.

- Utvecklingen går snabbt, så det är bråttom nu. Det blir allt svårare för många att kunna använda sig av kontanter, säger Christina Tallberg

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.