Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

– En satsning på arbetsmiljöarbete bidrar också till att gynna företags och organisationers utveckling tack vare att man får mer produktiva och friska medarbetare som trivs, säger Anna Gruffman.

Det internationella arbetet är unikt. Tidigare har ISO-länderna inte ens kunnat enas om att starta projektet. Det förra försöket för cirka 15 år sedan resulterade i framtagandet av dokumentet OHSAS 18001, som används av många organisationer runt om i världen men den är ingen internationell ISO-standard.

86 av ISO:s 162 medlemsländer har nu bidragit i arbetet med att ta fram ISO 45001.

– Potentialen för spridning och användning blir större nu. Något som den svenska kommittén agerat för - och som också finns med - är tydligare krav på social och organisatorisk arbetsmiljö. Andra nyheter är bland annat högre krav på ledningens engagemang och medarbetarnas delaktighet och att även inhyrd personal och konsulter ska omfattas, säger Lorena Olivares, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

– Vi räknar med att den nya standarden kommer att hjälpa till med att skapa en säkrare och bättre arbetsmiljö över hela världen. Vi tror att det blir enklare för exempelvis svenska bolag med global verksamhet att kunna uppmärksamma arbetsmiljöfrågorna i hela organisationen, säger Stefan Larsson, Sverigedelegat i den internationella ISO-kommittén.

ISO 45001 blir certifieringsbar. Det innebär att företag kan visa att de utför ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Den beräknas publiceras i mars och då fastställs den även som svensk standard i svensk översättning, SS-ISO 45001 Ledningssystem för arbetsmiljö – Krav och vägledning.

I den svenska kommittén SIS/TK 301, med Anna Gruffman som ordförande, finns representanter från näringsliv, myndigheter, branschorganisationer och fackliga organisationer.

Kort om ISO
ISO (International Organization for Standardization) är en världsomspännande sammanslutning av nationella standardiseringsorgan (ISO-medlemmar). Arbetet med att utarbeta internationella standarder utförs normalt via ISO:s tekniska kommittéer.

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.