Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

– En satsning på arbetsmiljöarbete bidrar också till att gynna företags och organisationers utveckling tack vare att man får mer produktiva och friska medarbetare som trivs, säger Anna Gruffman.

Det internationella arbetet är unikt. Tidigare har ISO-länderna inte ens kunnat enas om att starta projektet. Det förra försöket för cirka 15 år sedan resulterade i framtagandet av dokumentet OHSAS 18001, som används av många organisationer runt om i världen men den är ingen internationell ISO-standard.

86 av ISO:s 162 medlemsländer har nu bidragit i arbetet med att ta fram ISO 45001.

– Potentialen för spridning och användning blir större nu. Något som den svenska kommittén agerat för - och som också finns med - är tydligare krav på social och organisatorisk arbetsmiljö. Andra nyheter är bland annat högre krav på ledningens engagemang och medarbetarnas delaktighet och att även inhyrd personal och konsulter ska omfattas, säger Lorena Olivares, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

– Vi räknar med att den nya standarden kommer att hjälpa till med att skapa en säkrare och bättre arbetsmiljö över hela världen. Vi tror att det blir enklare för exempelvis svenska bolag med global verksamhet att kunna uppmärksamma arbetsmiljöfrågorna i hela organisationen, säger Stefan Larsson, Sverigedelegat i den internationella ISO-kommittén.

ISO 45001 blir certifieringsbar. Det innebär att företag kan visa att de utför ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Den beräknas publiceras i mars och då fastställs den även som svensk standard i svensk översättning, SS-ISO 45001 Ledningssystem för arbetsmiljö – Krav och vägledning.

I den svenska kommittén SIS/TK 301, med Anna Gruffman som ordförande, finns representanter från näringsliv, myndigheter, branschorganisationer och fackliga organisationer.

Kort om ISO
ISO (International Organization for Standardization) är en världsomspännande sammanslutning av nationella standardiseringsorgan (ISO-medlemmar). Arbetet med att utarbeta internationella standarder utförs normalt via ISO:s tekniska kommittéer.

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.