Äntligen ISO-ledningssystemstandard för arbetsmiljö

SIS, Swedish Standards Institute, har lett arbetsgruppen på global nivå i framtagandet av en ISO-standard för arbetsmiljöledningssystem, ISO 45001. – Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader på olika nivåer, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

– En satsning på arbetsmiljöarbete bidrar också till att gynna företags och organisationers utveckling tack vare att man får mer produktiva och friska medarbetare som trivs, säger Anna Gruffman.

Det internationella arbetet är unikt. Tidigare har ISO-länderna inte ens kunnat enas om att starta projektet. Det förra försöket för cirka 15 år sedan resulterade i framtagandet av dokumentet OHSAS 18001, som används av många organisationer runt om i världen men den är ingen internationell ISO-standard.

86 av ISO:s 162 medlemsländer har nu bidragit i arbetet med att ta fram ISO 45001.

– Potentialen för spridning och användning blir större nu. Något som den svenska kommittén agerat för - och som också finns med - är tydligare krav på social och organisatorisk arbetsmiljö. Andra nyheter är bland annat högre krav på ledningens engagemang och medarbetarnas delaktighet och att även inhyrd personal och konsulter ska omfattas, säger Lorena Olivares, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

– Vi räknar med att den nya standarden kommer att hjälpa till med att skapa en säkrare och bättre arbetsmiljö över hela världen. Vi tror att det blir enklare för exempelvis svenska bolag med global verksamhet att kunna uppmärksamma arbetsmiljöfrågorna i hela organisationen, säger Stefan Larsson, Sverigedelegat i den internationella ISO-kommittén.

ISO 45001 blir certifieringsbar. Det innebär att företag kan visa att de utför ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Den beräknas publiceras i mars och då fastställs den även som svensk standard i svensk översättning, SS-ISO 45001 Ledningssystem för arbetsmiljö – Krav och vägledning.

I den svenska kommittén SIS/TK 301, med Anna Gruffman som ordförande, finns representanter från näringsliv, myndigheter, branschorganisationer och fackliga organisationer.

Kort om ISO
ISO (International Organization for Standardization) är en världsomspännande sammanslutning av nationella standardiseringsorgan (ISO-medlemmar). Arbetet med att utarbeta internationella standarder utförs normalt via ISO:s tekniska kommittéer.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.