Äntligen kosläpp med publik!

När samhället nu återigen öppnat upp efter pandemin välkomnar omkring 40 Arlabönder runt om i Sverige allmänheten tillbaka till sina gårdar för publika kosläpp. Kosläppen är en festlig tradition för hela familjen, och ett tillfälle att träffa kossor och mjölkbönder och ställa frågor om djurhållning och svensk matproduktion.
”Att uppmärksamma allt det viktiga arbete som görs på svenska mjölkgårdar är viktigare än någonsin. Och med det mörker vi ser i världen just nu behöver vi lite ljus och något roligt att se fram mot. Ett tillfälle att träffas, umgås och titta på kor som skuttar ut i våren. Vi är många som längtar efter det, inte minst våra ägare. Och givetvis bjuder vi på bullar och mjölk”, säger Fredrik Larm, eventansvarig på Arla.
Även i år kommer dessutom ett digitalt kosläpp att sändas. De senaste två åren har det varit en tittarsuccé med hundratusentals visningar. Tittarna har bland annat fått följa utsläppet ur kossornas perspektiv via ”KoPro-kameror” och lärt sig mer om korna och bondens vardag.
”Alla har inte möjlighet att ta sig till de fysiska kosläppen, därför kör vi dubbelt upp och satsar även i år på en digital version. Vem som kommer att hålla i sändningen avslöjar vi när det närmar sig, men det är en folkkär person som vi tror att många kommer gilla att se i sändningen”, säger Åsa Scherman, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.
Mer information om vilka gårdar som har fysiska kosläpp och hur du anmäler dig till dem:
www.arla.se/koslapp
Mer information om det digitala kosläppet:
Datum: 23 april 2022
Tid: 10:00-11:30
Var: www.arla.se/live
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonTf Presschef Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Alarmerande undersökning – många unga föräldrar har inte råd med frukost till barnen25.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den senaste tiden har allt fler skolor larmat om att eleverna inte tycks få i sig tillräckligt med mat hemma. I en ny undersökning har Arla frågat föräldrar med barn i skolåldern för att få deras bild av situationen. Svaren visar att unga föräldrar har det tufft. Nästan var femte förälder i gruppen 18–34 år har inte råd att ge sina barn frukost varje dag.
Många under 40 skippar frukost – och påverkas negativt15.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frukost sägs ofta vara dagens viktigaste måltid. Och det verkar som om personer under 40 år håller med. Men 18–39-åringar är samtidigt den åldersgrupp som oftast hoppar över morgonmålet – och påverkas även mer negativt än resten av befolkningen, enligt en färsk undersökning om frukostvanor.
Landsbygdsministern i möte med Arlabönder för att prata Livsmedelsstrategi11.5.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I samband med att Arlas förtroendevalda mjölkbönder från hela landet träffades den 4-5 maj kom landsbygdsminister Peter Kullgren för att diskutera regeringens arbete med att uppdatera den svenska livsmedelsstrategin.
Pollenallergiker säger ja till blommor och bin – trots ökade symtom11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vildvuxna parker, irriterande småkryp och förvärrad pollenallergi. Tre saker många kan tänka sig att stå ut med om det bidrar till bättre livsmiljöer för bin, humlor, fjärilar, småfåglar, insekter och växter, enligt en ny undersökning om biologisk mångfald.
Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier9.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Arla stärker nu konceptet Arla Ko med nya miljö- och klimatkriterier, som adderas till de 14 särskilda kraven inom djuromsorg. Satsningen gäller all färsk mjölk under varumärket Arla Ko – den i randiga förpackningar – och ska bidra till att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum