Äntligen kosläpp med publik!

Efter två år med digitala kosläpp på grund av pandemin bjuder Arla äntligen in allmänheten till gårdar runtom i Sverige för att umgås, dricka mjölk, äta bullar och titta på skuttande kor som ger sig ut på grönbete. Även i år kommer ett digitalt kosläpp att sändas för alla som inte har möjlighet att ta sig till ett fysiskt. Arla räknar med hundratusentals besökare och tittare, fysiskt och digitalt.

När samhället nu återigen öppnat upp efter pandemin välkomnar omkring 40 Arlabönder runt om i Sverige allmänheten tillbaka till sina gårdar för publika kosläpp. Kosläppen är en festlig tradition för hela familjen, och ett tillfälle att träffa kossor och mjölkbönder och ställa frågor om djurhållning och svensk matproduktion.

”Att uppmärksamma allt det viktiga arbete som görs på svenska mjölkgårdar är viktigare än någonsin. Och med det mörker vi ser i världen just nu behöver vi lite ljus och något roligt att se fram mot. Ett tillfälle att träffas, umgås och titta på kor som skuttar ut i våren. Vi är många som längtar efter det, inte minst våra ägare. Och givetvis bjuder vi på bullar och mjölk”, säger Fredrik Larm, eventansvarig på Arla.

Även i år kommer dessutom ett digitalt kosläpp att sändas. De senaste två åren har det varit en tittarsuccé med hundratusentals visningar. Tittarna har bland annat fått följa utsläppet ur kossornas perspektiv via ”KoPro-kameror” och lärt sig mer om korna och bondens vardag.

”Alla har inte möjlighet att ta sig till de fysiska kosläppen, därför kör vi dubbelt upp och satsar även i år på en digital version. Vem som kommer att hålla i sändningen avslöjar vi när det närmar sig, men det är en folkkär person som vi tror att många kommer gilla att se i sändningen”, säger Åsa Scherman, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.

Mer information om vilka gårdar som har fysiska kosläpp och hur du anmäler dig till dem:
www.arla.se/koslapp

Mer information om det digitala kosläppet:
Datum: 23 april 2022
Tid: 10:00-11:30
Var: www.arla.se/live

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.