Äntligen majblommeförsäljning!

Smittsäkra webbutiker och samarbete med ICA-handlarna när Majblomman gör comeback efter pandemin. Drottningen först ut i blombutik på nätet!

I år säljs 2020 års fysiska majblommor och 2021 års digitala majblomma parallellt

Den 15 april kl 12.00 går startskottet för alla barn som ska sälja majblommor. De orange-rosa blommorna som sparades när 2020 års insamling ställdes in kan då äntligen beställas.

Försäljningen sker via tusentals blombutiker, online. Varje barn har sin egen webbshop och majblommorna levereras direkt hem till köparen. Barnens försäljning pågår 15 april - 2 maj.

Under hela maj månad kan man köpa Majblommans pin från 2020 hos ICA-handlare runt om i landet. Försäljningen är en fortsättning på ICA-handlarnas stöd till Majblomman som inleddes med en rekordstor donation 2020.

2021 års djurmönstrade digitala majblomma får alla som bidrar till insamlingar, som företag och privatpersoner kan starta på Majblommans hemsida

- Under pandemin har Majblomman på nära håll sett hur barnen vi finns till för betalar ett högt pris. Den ekonomiska krisen slår först och hårdast mot barn som redan lever i fattigdom. Majblommans arbete är viktigare än någonsin och det känns så hoppfullt att vi trots allt hittat ett sätt att genomföra en insamling i år, säger Tove Lindahl Greve – generalsekreterare.

Enligt tradition köper H M Drottning Silvia den allra första majblomman, i egenskap av Majblommans högsta beskyddare. I år har Drottningen handlat i 2020 års majblommedesigner Elin Eiseles webbutik. En film finns på Majblommans youtubekanal.

För mer information,

välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713 / liv.landell@majblomman.se

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-2068738 / tove.lindahl.greve@majblomman.se

H.M Drottning Silvia köper första majblommorna 2021. Foto: Sara Friberg Kungliga Hovstaterna
Årets majblomma är designad av tre skolungdomar. Den har tyllbotten och kronblad som påminner om vilda djur. (högupplöst)
2020 års vinnare av Majblommans färgtävling heter Elin Eisele.