Äntligen majblommeförsäljning!

Smittsäkra webbutiker och samarbete med ICA-handlarna när Majblomman gör comeback efter pandemin. Drottningen först ut i blombutik på nätet!
I år säljs 2020 års fysiska majblommor och 2021 års digitala majblomma parallellt

Den 15 april kl 12.00 går startskottet för alla barn som ska sälja majblommor. De orange-rosa blommorna som sparades när 2020 års insamling ställdes in kan då äntligen beställas.

Försäljningen sker via tusentals blombutiker, online. Varje barn har sin egen webbshop och majblommorna levereras direkt hem till köparen. Barnens försäljning pågår 15 april - 2 maj.

Under hela maj månad kan man köpa Majblommans pin från 2020 hos ICA-handlare runt om i landet. Försäljningen är en fortsättning på ICA-handlarnas stöd till Majblomman som inleddes med en rekordstor donation 2020.

2021 års djurmönstrade digitala majblomma får alla som bidrar till insamlingar, som företag och privatpersoner kan starta på Majblommans hemsida

- Under pandemin har Majblomman på nära håll sett hur barnen vi finns till för betalar ett högt pris. Den ekonomiska krisen slår först och hårdast mot barn som redan lever i fattigdom. Majblommans arbete är viktigare än någonsin och det känns så hoppfullt att vi trots allt hittat ett sätt att genomföra en insamling i år, säger Tove Lindahl Greve – generalsekreterare.

Enligt tradition köper H M Drottning Silvia den allra första majblomman, i egenskap av Majblommans högsta beskyddare. I år har Drottningen handlat i 2020 års majblommedesigner Elin Eiseles webbutik. En film finns på Majblommans youtubekanal.

För mer information,

välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713 / liv.landell@majblomman.se

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-2068738 / tove.lindahl.greve@majblomman.se

H.M Drottning Silvia köper första majblommorna 2021. Foto: Sara Friberg Kungliga Hovstaterna
Årets majblomma är designad av tre skolungdomar. Den har tyllbotten och kronblad som påminner om vilda djur. (högupplöst)
2020 års vinnare av Majblommans färgtävling heter Elin Eisele.

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.