Äntligen öppnas gränserna för skogsbruket

Regeringen har genom Justitiedepartementet meddelat att det kommer göras ändringar i det tillfälliga inreseförbudet. Ett mycket positivt besked för företagen inom skogsbruket vars personal från tredje land nu tillåts resa in.

Förutsättningarna för planteringen ser betydligt bättre ut efter beskedet. Foto: Fredrik Persson

Regeringsbeslutet innebär att säsongsarbetare inom jordbruk, skogsbruk och trädgårdsnäring läggs till i listan över exempel på personer som kan undantas från inreseförbudet för medborgare i tredje land med hänsyn till att de utför nödvändiga funktioner i Sverige.

– Det är så skönt att vi äntligen har fått det här beskedet och är glada för att politikerna har lyssnat på oss. Vi har jobbat oavbrutet med den här frågan sedan inreseförbudet infördes den 17 mars. För några av våra medlemsföretag innebär det här att delar av säsongen är räddad. Och att de från och med nu kan genomföra sina uppdrag, säger Lena-LiisaTengblad, vd Gröna arbetsgivare.

De nya reglerna träder i kraft den 8 juni. Från det datumet finns möjligheter för utländsk arbetskraft från tredje land att komma in i Sverige.

Hela branschen har jobbat med kreativa lösningar för att vårplanteringen skulle kunna räddas. Planering som tagit månader har fått kastas om för att företagen skulle ha en chans att lösa ett nödläge i stora delar av landet. I många fall har det varit röjningen som fått stå tillbaka för att plantorna ska kunna komma ner i marken.

– Den här säsongen har inte kunnat genomföras enligt plan för många medlemsföretag. Nu ges de en möjlighet att återgå till en så normal verksamhet som världsläget tillåter. Det är bra för skogen och det är bra för Sverige, säger Lena-Liisa Tengblad.

Joel Eriksson, kommunikatör