Äntligen premiär för Majblomman!

Efter två långa år med restriktioner är det äntligen dags för majblommeförsäljning igen. Fredag 1 april startar Majblommans klassiska insamling, och barn med gröna väskor syns på gator och torg över hela landet.

Foto: Jari Välitalo - Hallandsposten

Drottningen först ut

Först ut att köpa majblommor är alltid H M Drottning Silvia, i egenskap av Majblommans högsta beskyddare. 10-åriga Lia Sorani och 12-årige David Netz stod för majblommeförsäljningen på Stockholms slott, redan i måndags:

- Det var kul! Drottningen var jättesnäll och köpte många majblommor, säger Lia. David håller med:

- Ja, och det kändes nervöst. Men viktigt! Det känns bra att pengarna går till barn.

Vart går pengarna?

Majblommans insamling går till barn i familjer i ekonomisk utsatthet, i Sverige. Ofta handlar det om att barn behöver vardagliga saker som nya gympaskor eller en jacka, men också om födelsedagspresenter och biobiljetter.

- Barn behöver få vara barn, särskilt under oroliga tider som nu. Och jag vill betona att Majblomman finns för alla barn vars familjer inte har råd med det allra nödvändigaste. Det spelar ingen roll om man kom till Sverige i går eller har vuxit upp här. Det viktiga är vad individen behöver för att må bra, säger Åse Henell, Majblommans generalsekreterare.

Hur går insamlingen till?

Som köpare kan man handla sina majblommor på klassiskt vis; barn med gröna väskor säljer majblommor till släkt, vänner och människor på stan. Det går utmärkt att betala digitalt. Varje barn har en egen QR-kod för betalning via Swish.

Många barn har också personliga blombutiker på internet. Den som handlar i en nätbutik får sina majblommor hemskickade med posten. Barnens webbutiker kom till under pandemin, och blev en succé som Majblomman gärna upprepar.

Anrik barnrättsorganisation

Majblomman har funnits sedan år 1907, och sedan dess verkat för barns rättigheter och möjligheter. Sedan millennieskiftet är organisationens främsta prioritet att motverka barnfattigdomen i Sverige. Generalsekreterare Åse Henell:

- Vi börjar se ljuset i tunneln efter två vårar utan barn som säljer majblommor på klassiskt vis. Men faktum är att alla bakslag har gett oss nya metoder, som på lång sikt gör Majblomman till en starkare barnrättsorganisation.

Insamlingen startar 1 april kl 12.00 och håller på till och med 1 maj. Därefter kommer majblommor att säljas i butik.

Foto: Jari Välitalo - Hallandsposten
Drottningen köper majblommor av David och Lia från Barkarby skola.
Drottningen köper majblommor av David och Lia från Barkarby skola. Fredag 1 april startar 2022 års insamling. då barn över hela landet säljer majblommor.