Äntligen sänkt anståndsränta

En majoritet i riksdagens finansutskott står bakom en sänkning av räntan på skatteanstånden till företag som drabbats av Coronakrisen. Regeringen kommer att bereda ett förslag om sänkt ränta till nästa vecka

- Ett mycket klokt beslut av finansutskottet. Den ränta på 6,6 procent som regeringen ville ta ut på anstånden var fullständigt orimlig. Den borde vara noll,, säger Almegas näringspolitiska chef Andreas Åström.

- Tre av tio företag klarar sig bara en till två månader med den likviditet de har idag. Skatteanstånden är helt nödvändiga för att de ska kunna överleva även om mer behövs, säger Andreas Åström.

- Utöver detta behövs en möjlighet för drabbade företag att kunna korttidspermittera sina anställda helt och hållet. I systemet med korttidsarbete ska arbetsgivaren fortfarande betala nära hälften av lönekostnaden. Det är omöjligt för de tjänsteföretag som tappat nästan alla sina intäkter. Vi kommer att drabbas av massuppsägningar och konkurser snabbt om inget sker på det här området, avslutar Andreas Åström.

”Öka antalet arbetssökande i Stöd och matchning”26.5.2020 11:07:59 CESTPressmeddelande

Riksrevisionens granskning av Arbetsförmedlingens matchningstjänst Stöd och matchning (STOM) visar att det är ett är ett mycket väl fungerande valfrihetssystem. De fristående leverantörernas resultat presenteras i form av en rating som ligger till grund för de arbetssökandes val, vilket styr mot kvalitet och resultat. Ratingmodellen är ett träffsäkert instrument, de leverantörer som får flest stjärnor i ratingen får ut 30 procentenheter fler arbetslösa i jobb eller till studier än de leverantörer som bara får en stjärna.