Äntligen utreder regeringen den sociala bostadspolitiken

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har beslutat tillsätta en utredning om en social bostadspolitik som ska hjälpa fler in på bostadsmarknaden. Hålen i dagens skyddsnät har blivit både fler och större. Den sociala bostadspolitiken behöver bli mer träffsäker och med dagens besked finns förutsättningar att skapa en bättre modell som ger de mest utsatta större möjlighet att finna ett tryggt boende.

Regeringen har givit riksdagsledamoten Karolina Skog (MP) i uppdrag att utreda villkoren för den sociala bostadspolitiken, med särskilt fokus på tillgängliga verktyg och uppgiftsfördelningen mellan stat och kommun. Utredningen ska redovisas senast den 8 november 2021.

– Fastighetsägarna har under flera år efterlyst politiska initiativ för att möta bristerna i den sociala bostadspolitiken. Att regeringen tar detta initiativ är därför oerhört välkommet, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef hos Fastighetsägarna Sverige. Men samtidigt är det ofrånkomligt att inte beklaga att det skulle ta så lång tid. Det pågår en utslagning av människor som inte hade behövt hinna bli så omfattande.

– Bostadspolitiken har alltid haft en nyckelroll i den svenska välfärdsmodellen. När antalet hemlösa, trångbodda och andra som på olika sätt marginaliseras på bostadsmarknaden ökar behöver dagens politik förändras. Bostadspolitiken behöver fler verktyg, som både når de mest utsatta och motverkar en tilltagande boendesegregation, säger Martin Lindvall

Genom sin koppling till den generella välfärdspolitiken har det bostadspolitiska handlingsutrymmet i praktiken länge begränsats av ideologiska överväganden och enskilda tabun. Den fördjupade analysen har uteblivet av rädsla för att krocka med bilden av hur det borde vara och nödvändiga åtgärder har valts bort om de upplevts komma i konflikt med historiska principer för svensk bostadspolitik.

– Jag hade hoppats att utredaren skulle ges utrymme att både göra en gedigen probleminventering och utan pekpinnar få föreslå åtgärder som långsiktigt förbättrar samhällets stöd för de mest utsatta på bostadsmarknaden. Tyvärr antyder direktiven att det är i dagens och gårdagens lösningar Karolina Skog förväntas finna svaren. Det räcker inte, säger Martin Lindvall.

– Principerna för en uppdaterad social bostadspolitisk modell borde vara lätta att enas kring. Den enskildes behov måste stå i centrum, inte systemet. Modellen bör omfatta både offentliga och privata aktörer och syfta till att främja social rörlighet och motverka boendesegregation, säger Martin Lindvall.

– Åtgärder som främjar investeringar på bostadsmarknaden kommer att vara oerhört värdefulla i coronakrisens kölvatten. Men de grupper som var mycket utsatta redan innan kommer sannolikt ha vuxit ytterligare, och med dem behovet av en uppdaterad social bostadspolitik. Att ensidigt satsa på byggande räcker inte när det handlar om familjer och enskilda som ofta inte ens har råd med bostäder i det äldre beståndet, säger Martin Lindvall.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.