Anton & Lovisa missar medaljracet på 470-VM

VM i 470 är över för Anton Dahlberg och Lovisa Karlsson. De kom till VM som favoriter och regerande europamästare men slutar på en 13:e plats. Därmed är de inte bland de tio främsta som får segla i mästerskapet sista race på lördagen.

- Vi kom till VM med höga ambitioner och det är inte annat än fascinerande hur många misstag vi lyckades göra under veckan. Men vi är inte knäckta, snarare är det en rejäl spark i rumpan. Många av de misstag vi gjort ska filas bort med smart och konsekvent träning. Vi vet vad som krävs, berättar Anton.

Efter två raka segrar i deras två tidigare internationella regattor tillsammans (French Open Week och EM) är årets sista mästerskap en besvikelse för svenskarna. De kom till VM i israeliska Sdot-Yam som favoriter till guldet och deras självförtroende var på topp. Till på köpet vann de uppvärmningsregattan till VM (Öppna Israeliska Mästerskapet) några dagar innan VM drog i gång. Men de åker hem tomhänta efter att ha slutat på 13:e plats.

- Det går inte att sticka under stolen med att detta var i särklass vår sämsta prestation som lag i vår karriär tillsammans. Självklart kräver det en ordentlig utvärdering som är det första vi kommer att göra när vi kommer hem, även om vi redan nu vet vad många av missarna är och hur vi ska justera dem. Därefter väntar en intensiv vinterträning på Lanzarote, säger Anton.

Förbundskapten Magnus Grävare har följt VM-seglingarna på plats men oroas inte särskilt mycket över Anton och Lovisas framtid.

- VM var första riktiga motgången för teamet, så det är självfallet tungt. Men vi vet att det kommer tävlingar där inte allt går bra och det är bättre det kommer nu än vid viktigare regattor i framtiden. Det finns flera orsaker, som till exempel att det var lite lättare vindar nu än tidigare och där har konkurrenterna det lite enklare. De var inte så skarpa i vissa beslut vid kritiska tidpunkter i några av seglingarna och starterna var inte alltid perfekta utan de hamnade i onödigt svåra lägen strax efter start. Men jag är inte orolig, nu har vi motivation att jobba ännu hårdare, säger Magnus.

Bifogade bilder får användas fritt, redaktionellt: Foto: Moshe Menagen/Int. 470 Class

För mer information besök; 2022 470 World Championship eller kontakta Mats Olsson på mats@ssf.se eller 070-633 6130

Följ seglingslandslaget och utvecklingslandslaget i segling på sociala medier: Facebook: @swesailingteam  https://www.facebook.com/swesailingteam Instagram: @swesailingteam https://www.instagram.com/swesailingteam/

Af Pontins väg 6

08-4590990https://www.svensksegling.se/

Vårt starka landslag SWE Sailing Team med 36 OS-medaljer har gjort oss till en av de mest framgångsrika sommaridrotterna på OS och våra seglare är viktiga förebilder och marknadsförare av vår idrott. Vårt nystartade Utvecklingslandslag ska inspirera fler till hållbar träning och utveckling för att på sikt fylla på med medaljkandidater.