Anton Rödin kommer hem till Brynäs IF — skriver på för fem år

Anton Rödin kommer hem. Han har skrivit på ett femårskontrakt med Brynäs IF. — Jag har lite unfinished business med att vinna guld, säger 28-åringen.

Född i Stockholm men Gävlebo sedan barnsben.

Nu kommer Anton Rödin hem igen.

Efter tre säsonger i Nordamerika och Schweiz har han nu skrivit på ett femårskontrakt med Brynäs IF.

— Det känns jättebra. Vi har jobbat på det här länge och det känns väldigt bra och jäkligt kul att få hit honom. Oerhört kul, säger sportdirektör Andreas Dackell.

— Vi känner Anton utan och innan. Han kommer framför allt att bidra med ledaregenskaper och den spets som han besitter. Vi vet vad han har gjort här tidigare och vad han går för.

Innan Rödin åkte på utlandsäventyret, som han inledde med Vancouver Canucks i NHL, var han lagkapten i Brynäs och gjorde 37 (16+21) poäng på 33 SHL-matcher fick ta emot Guldhjälmen som SHL:s mest värdefulla spelare.

— Han kommer inte hit för att avsluta karriären. Han kommer hit för att hjälpa Brynäs att ta nästa steg. Han är i en bra ålder och har sina bästa år framför sig. Han vill vara med här och bidra och i slutändan vinna sm-guld, det är därför han flyttar tillbaka, säger ”Dacke”.

28-åringen gjorde 17 (11+6) poäng på 34 matcher för Davis i den schweiziska ligan förra säsongen, och gjorde även elva (6+5) poäng på elva kvalmatcher.

— Jag har varit i Brynäs hela mitt liv så jag har alltid haft dörren lite öppen och på glänt oavsett vad jag varit ute på. Nu har jag varit borta i tre år. Det har varit några bra år och några som varit lite stökiga med skador och lite struliga klubbar, så jag kände att nu är det dags att komma hem och få fart på allting igen, säger Rödin.

Hur känns det att få komma hem till Gävle och ha skrivit på ett femårskontrakt med Brynäs?

— Det blir skönt att få vara på samma ställe en längre tid efter några år utomlands. Dessutom är Gävle hemma och det passar jättebra för mig. Jag är glad över att Brynäs vill ha mig en längre tid och att jag får vara med på hela nysatsningen. Det kommer bli en häftig resa.

Efter att ha varit lagkapten under sin tidigare sejour i Brynäs kommer Anton tillbaka som en de tilltänkta ledarna i laget.

— Det är såklart kul. Jag är den jag är och allt för mycket har väl inte förändrats sen jag var här förra gången. Det är kul att gå i bräschen och jag vill vara den som är längst fram i ledet. Det blir stor press men det känns inspirerande och skitkul också.

Totalt har Rödin gjort 161 (66+95) på 253 matcher i Brynäströjan, utspritt över fem säsonger. Det har blivit ett SM-guld på juniorsidan, men aldrig på seniornivå. Ett givet mål för forwarden.

— Det ska bli svinroligt att spela i Brynäs igen. Jag har lite unfinished business med att vinna guld. Det blir kul att komma hem igen men det är mycket jobb som gäller för det är guld vi alla vill ha. Framför allt jag. Och då är det med Brynäs IF och inget annat lag, säger han.

Anton Rödin är klar för Brynäs. Foto: Brynäs IF.

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande

Brynäs IF går för hjärnforskningen - i premiärmarsch för sportens framtid1.7.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

Hjärnskakningar är det kanske största hotet mot vår sports framtid. I vår strävan mot en mer hållbar hockey dedikerar vi hemmapremiären 19/20 till att belysa och uppmärksamma frågan. Därför bjuder vi nu in till en stor premiärmarsch den 21 september – där vi laddar upp för matchen mot Färjestad samtidigt som vi går för hjärnforskningen tillsammans med insamlingsfonden Bissen Brainwalk.