Använd finsk modell för att undvika elavstängning

Svensk Kraftnät bör omgående ta efter den finska frivilliga modellen med förvarning till storanvändare av el om att minska sin elförbrukning för att minska risken för nedsläckning vid effektbrist. Den uppmaningen riktar Fastighetsägarna till Svenska Kraftnät.

Elbolag i södra Sverige uppmanar sina kunder att minska elförbrukningen för att undvika risken för en nedsläckning av elnätet i samband med att kärnkraftverket i Oskarshamn stängs för underhåll.

– Risken för en nedsläckning av elnätet ökar nu i södra Sverige. Samtidigt finns goda möjligheter att undvika en nedsläckning genom att storförbrukare frivilligt drar ned extra mycket på elanvändningen genom att de får en förvarning från Svensk Kraftnät. En sådan modell finns redan i Finland och borde genast införas i Sverige, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Svenska Kraftnäts finska motsvarighet FinGrid, har inrättat ett frivilligt system för att minska risken för bortkoppling av el. Fastighetsägarna vill nu se att ett liknande system införs i Sverige.

– I Finland kan stora elanvändare anmäla sig till ett frivilligt system, där de via sms får en varning om att det finns risk för bortkoppling och då snabbt kan stänga sin verksamhet för att undvika en total nedstängning av elnätet, säger Rikard Silverfur och fortsätter.

– Fastighetsbolag kan många gånger snabbt minska sin elförbrukning genom att dra ned på effekten i i olika system. Men det förutsätter att man får förvarning från Svenska Kraftnät. I ett ansträngt läge behöver alla åtgärder vidtas, därför vill vi att den finska modellen införs även i Sverige, säger Rikard Silverfur.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at

Välkomnar att Eons medlemskap i Prisdialogen inte förnyas25.11.2022 11:40:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd välkomnar Prisdialogens beslut att inte bevilja Eon nytt medlemskap i Prisdialogen för Malmö och Burlöv avseende 2023. Beslutet att inte bevilja förlängt medlemskap baseras på att Eon inte i tillräcklig omfattning svarat upp på kundernas förfrågan om fördjupad information avseende alternativa värmekällor, att transparensen och dialogen avseende kommande prisutveckling brustit samt att avvikelsen från prisändringsmodellens åtagande om prisstabilitet varit alltför stor.