Använd verktygen för ett mänskligt arbetsliv

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö lanserades i mars 2016 för att minska den stressrelaterade ohälsan. Vilken effekt har förskrifterna haft på det lokala arbetsmiljöarbetet? Några av svaren får vi i denna rapport som bygger på resultat från en webbaserad enkätundersökning genomförd under februari och mars 2018. Över 2000 skyddsombud och huvudskyddsombud som är medlemmar i Vision har deltagit i studien.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.