Använd verktygen för ett mänskligt arbetsliv

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö lanserades i mars 2016 för att minska den stressrelaterade ohälsan. Vilken effekt har förskrifterna haft på det lokala arbetsmiljöarbetet? Några av svaren får vi i denna rapport som bygger på resultat från en webbaserad enkätundersökning genomförd under februari och mars 2018. Över 2000 skyddsombud och huvudskyddsombud som är medlemmar i Vision har deltagit i studien.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Internationellt seminarium: Ska facket driva frågor om mens och migration?10.10.2018 10:24Pressmeddelande

Välkommen till ett seminarium fredagen den 12 oktober där Visions förbundsordförande Veronica Magnusson pratar om sin syn på fackligt internationellt solidaritetsarbete. Veronica Magnusson från Valdemarsvik jobbade tidigare inom socialtjänsten i Norrköpings kommun. Idag är hon vice ordförande i en av världens största fackliga organisationer, Public Services International (PSI), med 20 miljoner medlemmar i 150 länder.