AP-fondernas hållbarhetsarbete kommer väl ut i Riksrevisionens granskning

AP-fonderna (AP1-AP4) välkomnar den granskning som Riksrevisionen under 2020 – 2021 har genomfört avseende AP-fondernas hållbarhetsarbete och den rapport som presenterades den 3 juni 2021. Hållbarhet är en mycket viktig och integrerad del av AP-fondernas arbete och något som AP-fonderna har arbetat med länge och kontinuerligt utvecklar.

Riksrevisionens granskning visar att AP-fondernas hållbarhetsarbete är ändamålsenligt i förhållande till uppdraget. Granskningen bekräftar också att AP-fonderna har etablerade processer och integrerar hållbarhet i investeringar och i ägarstyrning.

Riksrevisionen framför ett antal rekommendationer kring hållbarhetsrapportering och redovisning av nyckeltal. Detta är inte unikt för AP-fonderna utan något hela branschen arbetar hårt med. Rapporten belyser väl de utmaningar som AP-fonderna och alla andra motsvarande investerare har, i Sverige såväl som internationellt, vad gäller att på ett enkelt och lättförståeligt sätt redovisa det omfattande, svåra och komplexa hållbarhetsarbete som bedrivs.

Granskningen har inte jämfört AP-fondernas hållbarhetsarbete med motsvarande pensionsfonder internationellt. Det gjorde McKinsey på uppdrag av finansdepartementet vid den årliga utvärderingen 2019. I den rapporten framgår att AP-fonderna ligger i framkant inom hållbarhet jämfört med ledande institutionella investerare globalt och fortsätter förbättra sitt arbete i linje med den snabba utvecklingen på området. Internationellt utmärker AP-fonderna sig framför allt genom sitt ägarengagemang, men ligger även i framkant gällande integration av hållbarhet i kapitalförvaltningen.

Riksrevisionens granskning görs mot bakgrund av de nya lagregler avseende hållbar förvaltning för AP-fonderna som trädde i kraft den 1 januari 2019. De nya reglerna innebär en högre ambitionsnivå inom hållbarhet och det infördes i lagtext att förvaltningen ska bedrivas föredömligt genom ansvarsfulla investeringar och ansvarsfullt ägande. Målet ska uppnås utan att AP-fonderna gör avkall på det övergripande målet om långsiktigt hög avkastning. AP-fonderna välkomnade att hållbarhet infördes i lagtext. AP-fonderna är ledande inom hållbar förvaltning bland pensionsfonder idag och ambitionen är att vara det även i framtiden.

AP-fondernas uppdrag
AP-fonderna förvaltar buffertkapitalet i det allmänna pensionssystemet på uppdrag av Sveriges riksdag och det svenska folket till förmån för dagens och morgondagens pensionärer. AP-fonderna (AP1 – AP4) har samma uppdrag och styrs av lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder), men har skilda förvaltningsstrategier. Vid utgången av 2020 uppgick det gemensamma fondkapitalet till 1 651 miljarder kronor. AP-fonderna balanserar in- och utbetalningar till pensionssystemet och har sedan starten betalat in netto 176 miljarder kronor till pensionssystemet. AP-fondernas tillgångar utgör nu 16 procent av tillgångarna i pensionssystemet.

Läs mer om AP-fondernas hållbarhetsarbete på www.etikradet.se www.ap1.sewww.ap2.sewww.ap3.sewww.ap4.se

För mer information kontakta:
Sara Christensen, Kommunikationschef AP1, sara.christensen@ap1.se
Ulrika Danielson, Kommunikationschef AP2, ulrika.danielson@ap2.se
Lil Larås Lindgren, Kommunikationschef AP3, lil.lindgren@ap3.se
Karoline Hammar, Kommunikationschef AP4, karoline.hammar@ap4.se

Riksrevisionens rapport hittar ni här https://www.riksrevisionen.se/