AP3 söker Portföljförvaltare – Infrastruktur

Vi söker dig som har jobbat med infrastrukturinvesteringar och vill bli del av ett framgångsrikt team med ett långsiktigt samhällsuppdrag.

AP3s grupp för Alternativa Investeringar ansvarar för förvaltningen av fondens onoterade investeringar inom områdena fastigheter, private equity, infrastruktur, skog och försäkringsrisker. Gruppen, som består av fem personer, arbetar aktivt med analys/utvärdering av investeringar inom dessa områden samt löpande uppföljning och utvärdering av befintliga investeringar. Investeringar görs i Sverige och globalt både indirekt via fonder eller saminvesteringar och direkt genom bolag. I rollen som portföljförvaltare representerar du Tredje AP-fonden som ägare och står för ansvarsfullt- samt värdeskapande ägande utifrån respektive investerings förutsättningar. Nu söker teamet en förvaltare som kommer ha huvudsakligt fokus på infrastrukturinvesteringar.

Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter kommer bl a bestå av:

• Bevaka och utvärdera befintliga infrastrukturinvesteringar.
  • Bygga relationer med förvaltare, investeringsteam och saminvesterare.
  • Genomföra investeringsanalyser och utvärdera potentiella investeringar inom infrastruktur.
  • Ansvara för regelbundna rutiner såsom rapportering och resultatuppföljning.
  • Externa kontakter med förvaltare, rådgivare och jurister.
  • Tillfälle kommer att ges till arbete med investeringar inom gruppens andra förvaltningsområden.
  • Resor kommer att ingå i befattningen.

Din profil

Vi söker dig som har civilekonomexamen, ingenjör eller motsvarande akademisk utbildning med minst 5 års erfarenhet inom alternativa investeringar, där du arbetat med investeringsanalys, transaktionsarbete eller kreditbedömning. Alternativt har du en bakgrund som konsult eller erfarenhet från att arbeta operationellt i infrastrukturbolag eller med denna typ av bolag som kunder. Du har en djup förståelse för finansmarknaden och investeringar inom infrastruktur. Det är meriterande om du har erfarenhet av ett eller flera alternativa tillgångsslag så som fastigheter, private equity eller finansiering.

Du som person har

• Förmåga att strukturera, prioritera, förankra och driva frågor inom ditt ansvarsområde
  • Stark analytisk förmåga
  • Väl utvecklad kommunikativ förmåga, både skriftligt och muntligt, på svenska och engelska
  • God samarbetsförmåga samt hög social kompetens
  • Gott omdöme och etisk kompass i kombination med hög integritet

Välkommen med din ansökan fram till och med den 24:e januari 2022. Vi kommer att hantera ansökningar löpande.

Ansökning sker via denna länk:

AP3 söker Portföljförvaltare – Infrastruktur – AP3

AP3 är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Per den 31 december 2021 förvaltade fonden 502,3 miljarder kronor. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning till en låg risknivå på ett föredömligt sätt. Läs mer om Tredje AP-fonden på ap3.se

AP3 and Wafra form new investment platform to pursue private equity co-investments5.12.2023 14:03:22 CET | Press release

New venture combines the deal flow and investment capital of its founders New York and Stockholm, December [5], 2023 – The Third Swedish National Pension Fund (“AP3”) and Wafra Inc. (“Wafra”) today announced the formation of an investment platform called Covalent. The platform is focused on pursuing a new approach to private equity co-investing, harnessing the capabilities, networks and experience of a small number of large, forward-thinking, global asset owners.

AP3 och Wafra bildar en ny investeringsplattform för att göra private equity co-investments5.12.2023 14:01:37 CET | Pressmeddelande

Ett nytt samarbete kombinerar affärsmöjligheter och investeringskapital från dess grundare. New York och Stockholm, 5 december, 2023. Tredje AP-fonden (”AP3”) och Wafra Inc. (”Wafra”) tillkännagav idag bildandet av en investeringsplattform kallad Covalent. Plattformen fokuserar på ett nytt tillvägagångssätt för att generera och genomföra s.k. co-investments (saminvesteringar) inom private equity genom att utnyttja kapaciteten, nätverken och erfarenheten hos ett litet antal större, framåtblickande, globala kapitalförvaltare.