AP3 stärker juristteamet och söker senior affärsjurist

Juridikfunktionen inom AP3 arbetar brett inom flera olika rättsområden med utgångspunkt i AP3s verksamhet och med fokus på kapitalförvaltnings- och investeringsverksamhet.

AP3s verksamhet regleras i AP-fondlagen och är en statlig myndighet, vilket innebär att ytterligare regelverk berör verksamheten och måste beaktas.

Juridikfunktionen består för närvarande av tre seniora jurister. Avdelningen arbetar nära fondens Compliance Officer, bland annat kring regelverksfrågor.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Arbetsuppgifterna består i att biträda alla delar av verksamheten med kvalificerat juridiskt stöd, bland annat inom följande områden:

• Förhandla och granska avtal
  • Säkerställa efterlevnad av tillämpliga regelverk, såväl nationella som internationella
  • Genomföra rättsutredningar med anledning av AP3s investeringar
  • Hantera olika regulatoriska- och offentligrättsliga frågeställningar, t ex remissvar
  • Vissa bolagsrättsliga frågor med anledning av AP3s investeringar, exempelvis aktieägaravtal, emissioner och andra ägarfrågor.
  • Löpande hantera ärenden som rör KYC, skatte- och investerarstatus
  • Emellanåt leda, koordinera och delta i andra fondövergripande projekt såsom upphandlingar.

Lämplig bakgrund

Vi söker dig med en jur.kand. eller motsvarande examen. Du har minst fem års arbetslivserfarenhet från advokatbyrå, finansiellt institut, fondbolag eller motsvarande inom relevanta rättsområden. Om du därutöver har erfarenhet av finansmarknaden, även internationellt samt av offentliga organisationer så är det en fördel.

Personliga förmågor och egenskaper

• Ha förmåga att strukturera, prioritera och självständigt driva frågor och projekt
  • God social kompetens, positiv attityd och en utpräglad lagspelare
  • God analytisk förmåga
  • Mycket god kommunikativ förmåga, skriftlig och muntlig, på både svenska och engelska
  • Trygg och prestigelös som person

Sista ansökningsdag är den 29 december 2021 men vi kommer att hantera ansökningar löpande.

Ansök här

AP3 är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Per den 31 december 2021 förvaltade fonden 502,3 miljarder kronor. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning till en låg risknivå på ett föredömligt sätt. Läs mer om Tredje AP-fonden på ap3.se

AP3 and Wafra form new investment platform to pursue private equity co-investments5.12.2023 14:03:22 CET | Press release

New venture combines the deal flow and investment capital of its founders New York and Stockholm, December [5], 2023 – The Third Swedish National Pension Fund (“AP3”) and Wafra Inc. (“Wafra”) today announced the formation of an investment platform called Covalent. The platform is focused on pursuing a new approach to private equity co-investing, harnessing the capabilities, networks and experience of a small number of large, forward-thinking, global asset owners.

AP3 och Wafra bildar en ny investeringsplattform för att göra private equity co-investments5.12.2023 14:01:37 CET | Pressmeddelande

Ett nytt samarbete kombinerar affärsmöjligheter och investeringskapital från dess grundare. New York och Stockholm, 5 december, 2023. Tredje AP-fonden (”AP3”) och Wafra Inc. (”Wafra”) tillkännagav idag bildandet av en investeringsplattform kallad Covalent. Plattformen fokuserar på ett nytt tillvägagångssätt för att generera och genomföra s.k. co-investments (saminvesteringar) inom private equity genom att utnyttja kapaciteten, nätverken och erfarenheten hos ett litet antal större, framåtblickande, globala kapitalförvaltare.