AP4 redovisar god avkastning 2020

Efter ett år präglat av covid-19 med exceptionella marknadsrörelser blev avkastningen under 2020 till slut 9,6 procent efter kostnader. Framgångsrik aktiv förvaltning bidrog till avkastningen med 2,4 procentenheter. Resultatet blev 39,3 miljarder kronor och under året ökade fondkapitalet till 449,4 miljarder kronor samtidigt som 7,9 miljarder kronor betalades ut till pensionssystemet. Totala kostnader uppgick till 0,09 procent av förvaltat kapital. AP4 har halverat den noterade aktieportföljens koldioxidavtryck sedan 2010 och konkretiserar nu nya ambitiösa klimatmål som innebär att halvera utsläppen än en gång fram till år 2030 för att sedan nå netto nollutsläpp senast år 2040.

– AP4 navigerade väl genom den exceptionellt turbulenta marknadsutvecklingen under året och skapade en avkastning efter kostnader på 9,6 procent. Även den aktiva förvaltningen var fortsatt framgångsrik och bidrog med ett avkastningsbidrag om 2,4 procentenheter, vilket motsvarar ett mervärde i förvaltningen om drygt 10 miljarder kronor, säger Niklas Ekvall, vd för Fjärde AP-fonden.

– AP4:s goda historiska resultat beror till betydande del på förmågan att använda de närmast unika förutsättningar som finns i buffertfondernas lagstadgade mandat: att agera långsiktigt och därmed kunna tåla stora marknadsrörelser när detta gynnar den långsiktiga avkastningen. Vår långsiktighet var en enorm tillgång för oss under den mycket svåra, stökiga och turbulenta marknad som vi hade under årets första hälft. Till exempel ökade vi våra investeringar i såväl aktier som företagsobligationer när kurserna föll utan urskiljning under mars månad, säger Niklas Ekvall.

– Koldioxidutsläppet i AP4:s aktieportfölj minskade med ytterligare 15 procent under 2020 och det är nu mindre än hälften av vad det är för ett brett globalt aktieindex. AP4 har under 2020 flyttat fram positionerna ytterligare inom klimat och miljö och genomfört ett flertal viktiga initiativBland annat har vi byggt upp en fundamental tematisk global förvaltning och vi har börjat använda nya framåtblickande data för att bedöma hur portföljbolagen agerar i förhållande till Parisavtalet. Under året har en analys av klimatomställningen och dess påverkan på fossila bolag genomförts och som en konsekvens av detta har bolag vars planer och mål inte bedöms ha förutsättningar att vara i linje med Parisavtalet avyttrats ur portföljen, sammanfattar Niklas Ekvall.

– AP4:s förvaltningskostnader uppgår till låga 0,09 procent av förvaltat kapital, vilket är ungefär hälften av kostnadsnivån för jämförbara pensionsfonder i en internationell jämförelse. AP4 kommer att fortsatt utveckla verksamheten med stort fokus på kostnadseffektivitet, avslutar Niklas Ekvall.

Nyckeltal för AP4:s verksamhet

Utgående fondkapital, mdr kr

Årets resultat, mdr kr

39,3

75,2

Flöden netto mot pensionssystemet, mdr kr

Ingående fondkapital, mdr kr

Förvaltningskostnadsandel rörelsens kostnader, %

Förvaltningskostnadsandel provisionskostnader, %

Total förvaltningskostnadsandel, %

Avkastning, efter kostnader, %

9,6

21,7

Real avkastning efter kostnader, %

9,1

19,9

Annualiserad avkastning efter kostnader, 5 år, %

9,8

9,3

Annualiserad avkastning efter kostnader, 10 år, %

9,7

Niklas Ekvall. Foto: Peter Knutson

Fjärde AP-fonden (AP4) är en av fem buffertfonder i det svenska pensionssystemet där vårt uppdrag är att förvalta en del av det allmänna pensionssystemets buffertkapital. Vårt långsiktiga perspektiv, ansvarstagande som ägare och fokus på hållbarhet skapar en hög avkastning till förmån för dagens och morgondagens pensionärer.  Läs mer om oss på www.ap4.se.

AP Funds strengthen the Swedish income pension system by adding SEK 142 billion5.3.2024 09:10:00 CET | Pressmeddelande

The First-Fourth AP Funds performed well in 2023 and strengthened the financial position of the income pension system by SEK 142 billion. The result corresponds to an average return of 8.1 per cent. At year-end, the four funds managed total assets of SEK 1,880 billion. The net payments of the AP Funds to the pension system totalled SEK 19 billion. This contributes strongly to the stability of the income pension system and its mission to maximise benefits for current and future pensioners.

AP-fonderna stärker det svenska inkomstpensionssystemet med 142 miljarder kronor5.3.2024 09:10:00 CET | Pressmeddelande

AP-fonderna (AP1-AP4) summerar ett bra resultat för 2023 och stärker inkomstpensionssystemets finansiella ställning med 142 miljarder kronor. Resultatet motsvarar en genomsnittlig avkastning på 8,1 procent. Totalt förvaltade de fyra fonderna vid årsskiftet 1 880 miljarder kronor. AP-fondernas nettoutbetalningar till pensionssystemet var 19 miljarder kronor. Detta resultat bidrar starkt till inkomstpensionssystemets stabilitet och uppdraget att vara till största möjliga nytta för dagens och morgondagens pensionärer.

Good returns in uncertain times23.2.2024 08:23:33 CET | Press release

The Fourth Swedish National Pension Fund (AP4) reports a good return of 9.6 per cent after costs for the full year 2023. With a profit of SEK 43.9 billion, fund capital increased to SEK 499.6 billion after SEK 4.8 billion was transferred net to the pension system during the year. The portfolio's carbon dioxide emissions decreased by 11 per cent compared to 2022 and AP4 has reduced emissions by a total of 65 per cent since 2010. AP4 takes responsibility as owner and served on 56 nomination committees during the year.

God avkastning i en osäker tid23.2.2024 08:23:07 CET | Pressmeddelande

Fjärde AP-fonden (AP4) redovisar en god avkastning för helåret 2023 på 9,6 procent efter kostnader. Med ett resultat på 43,9 miljarder kronor ökade fondkapitalet till 499,6 miljarder kronor efter att 4,8 miljarder kronor överförts netto till pensionssystemet under året. Portföljens koldioxidutsläpp minskade med 11 procent jämfört med 2022 och AP4 har totalt minskat utsläppen med 65 procent sedan 2010. AP4 tar ansvar som ägare och arbetade i 56 valberedningar under året.