AP4 redovisar god avkastning 2020

Efter ett år präglat av covid-19 med exceptionella marknadsrörelser blev avkastningen under 2020 till slut 9,6 procent efter kostnader. Framgångsrik aktiv förvaltning bidrog till avkastningen med 2,4 procentenheter. Resultatet blev 39,3 miljarder kronor och under året ökade fondkapitalet till 449,4 miljarder kronor samtidigt som 7,9 miljarder kronor betalades ut till pensionssystemet. Totala kostnader uppgick till 0,09 procent av förvaltat kapital. AP4 har halverat den noterade aktieportföljens koldioxidavtryck sedan 2010 och konkretiserar nu nya ambitiösa klimatmål som innebär att halvera utsläppen än en gång fram till år 2030 för att sedan nå netto nollutsläpp senast år 2040.

– AP4 navigerade väl genom den exceptionellt turbulenta marknadsutvecklingen under året och skapade en avkastning efter kostnader på 9,6 procent. Även den aktiva förvaltningen var fortsatt framgångsrik och bidrog med ett avkastningsbidrag om 2,4 procentenheter, vilket motsvarar ett mervärde i förvaltningen om drygt 10 miljarder kronor, säger Niklas Ekvall, vd för Fjärde AP-fonden.

– AP4:s goda historiska resultat beror till betydande del på förmågan att använda de närmast unika förutsättningar som finns i buffertfondernas lagstadgade mandat: att agera långsiktigt och därmed kunna tåla stora marknadsrörelser när detta gynnar den långsiktiga avkastningen. Vår långsiktighet var en enorm tillgång för oss under den mycket svåra, stökiga och turbulenta marknad som vi hade under årets första hälft. Till exempel ökade vi våra investeringar i såväl aktier som företagsobligationer när kurserna föll utan urskiljning under mars månad, säger Niklas Ekvall.

– Koldioxidutsläppet i AP4:s aktieportfölj minskade med ytterligare 15 procent under 2020 och det är nu mindre än hälften av vad det är för ett brett globalt aktieindex. AP4 har under 2020 flyttat fram positionerna ytterligare inom klimat och miljö och genomfört ett flertal viktiga initiativBland annat har vi byggt upp en fundamental tematisk global förvaltning och vi har börjat använda nya framåtblickande data för att bedöma hur portföljbolagen agerar i förhållande till Parisavtalet. Under året har en analys av klimatomställningen och dess påverkan på fossila bolag genomförts och som en konsekvens av detta har bolag vars planer och mål inte bedöms ha förutsättningar att vara i linje med Parisavtalet avyttrats ur portföljen, sammanfattar Niklas Ekvall.

– AP4:s förvaltningskostnader uppgår till låga 0,09 procent av förvaltat kapital, vilket är ungefär hälften av kostnadsnivån för jämförbara pensionsfonder i en internationell jämförelse. AP4 kommer att fortsatt utveckla verksamheten med stort fokus på kostnadseffektivitet, avslutar Niklas Ekvall.

Nyckeltal för AP4:s verksamhet

Utgående fondkapital, mdr kr

Årets resultat, mdr kr

39,3

75,2

Flöden netto mot pensionssystemet, mdr kr

Ingående fondkapital, mdr kr

Förvaltningskostnadsandel rörelsens kostnader, %

Förvaltningskostnadsandel provisionskostnader, %

Total förvaltningskostnadsandel, %

Avkastning, efter kostnader, %

9,6

21,7

Real avkastning efter kostnader, %

9,1

19,9

Annualiserad avkastning efter kostnader, 5 år, %

9,8

9,3

Annualiserad avkastning efter kostnader, 10 år, %

9,7

Niklas Ekvall. Foto: Peter Knutson

Fjärde AP-fonden (AP4) är en av fem buffertfonder i det svenska pensionssystemet där vårt uppdrag är att förvalta en del av det allmänna pensionssystemets buffertkapital. Vårt långsiktiga perspektiv, ansvarstagande som ägare och fokus på hållbarhet skapar en hög avkastning till förmån för dagens och morgondagens pensionärer.  Läs mer om oss på www.ap4.se.

AP4 reports good return for 202019.2.2021 07:00:00 CETPress release

After a year dominated by the Covid-19 pandemic and exceptional market movements, AP4’s return for 2020 ended at 9.6% after costs. Successful asset management contributed 2.4 percentage points to the return. The net result for the year was SEK 39.3 billion, and during the year the fund capital increased to SEK 449.4 billion after a total of SEK 7.9 billion was paid out to the pension system. Total costs amounted to 0.09% of assets under management. AP4 has cut the carbon footprint of its investments in the listed equities portfolio in half since 2010 and has now concretised new, ambitious climate targets aiming to once again halve the carbon footprint by 2030 with a view to have net-zero emissions by 2040 at the latest.

AP-fondernas etikråd ställer krav på tech-sektorn kring mänskliga rättigheter15.12.2020 12:46:34 CETPressmeddelande

Ett omtumlande och dramatiskt första halvår 202014.7.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

AP4 välkomnar steg två i de nya placeringsreglerna11.3.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Riksdagen har idag den 11 mars 2020 beslutat om nya placeringsregler för AP-fonderna enligt proposition ”Vissa ytterligare ändringar av placeringsreglerna för Första–Fjärde AP-fonderna”. Dagens riksdagsbeslut är det andra steget i moderniseringen av AP-fondernas placeringsregler. De ger AP-fonderna bättre förutsättningar att långsiktigt och kostnadseffektivt investera i onoterade tillgångar, vilket kommer att bidra till att stärka pensionssystemet på sikt.