AP4 tar hem fem fina utmärkelser vid IPE Awards 2020

AP4 är mycket glada över att ha tagit hem så många som fem priser vid IPE Awards 2020. AP4 belönades i kategorierna Best Pension Fund Sweden, Pension Governance & Administration, Equities, Passive Managment och Factor Investing.

-Vi är väldigt glada för uppmärksamheten vi fått med anledning av dessa priser. Det visar att vi har rätt fokus och att vårt målmedvetna utvecklingsarbete ger resultat. Alla priserna är mycket välkomna, särskilt uppmuntrande att få pris för bästa styrning och administration ett exceptionellt år som 2020, då vi tvingats omvärdera, anpassa och utveckla mycket, inte minst våra arbetssätt, säger vd Niklas Ekvall, i en kommentar.

Priset i kategorin Equities delades ut med motiveringen: ”Välutvecklad och diversifierad syn på aktier i en mix av intern och extern förvaltning, aktiv, passiv, alfa och betastrategier”.

-Priset betyder mycket för hela teamet som arbetat hårt under året. Vi har lyckats vara framgångsrika genom att hålla fast vid vår investeringsfilosofi trots tuffa och turbulenta tider, vilket har varit möjligt med ett långsiktigt perspektiv på både tillgångar och ägarskap, kommenterar Per Colleen, chef för Fundamentala Aktier på AP4.

Priset i kategorin Factor Investing delades ut med motiveringen: ”AP4 har sedan 2012 tagit hänsyn till hållbarhetsfaktorer i sina investeringar och verkar alltsedan dess kontinuerligt för att sänka portföljens koldioxidavtryck.”

Rafet Eriskin, Senior Portfolio Manager är glad över utmärkelsen:
-Vårt interna team hanterar en flexibel och kostnadseffektiv plattform som gör det möjligt för oss att utveckla och testa olika hållbarhetsfaktorer i vår globala aktieportfölj. Det har varit givande och hårt arbete, hela teamet är idag väldigt stolta över priset.

AP4 fick också pris för sin passiva förvaltning där juryn lovordade kostnadsmedvetenhet och flexibilitet samt ett kreativt arbete att integrera förhållningssätt till klimatomställningen.

-Vår alfa- och betastrategi inom globala aktier ligger till grund för en kostnadseffektiv och effektiv struktur i en hållbar och mycket framgångsrik investeringsstrategi. Priset betyder mycket och inspirerar och motiverar oss att fortsätta det goda arbetet, säger Pontus Lidbrink, Senior Portfolio Manager på Ap4.

Tidigare i höst delade IPE även ut priser inom Real Estate, där vann AP4 pris i kategorin Nordic Country Award.

Bakom IPE Awards står tidningen Investments & Pensions Europe som bevakar den europeiska pensionsbranschen.

Fjärde AP-fonden (AP4) är en av fem buffertfonder i det svenska pensionssystemet där vårt uppdrag är att förvalta en del av det allmänna pensionssystemets buffertkapital. Vårt långsiktiga perspektiv, ansvarstagande som ägare och fokus på hållbarhet skapar en hög avkastning till förmån för dagens och morgondagens pensionärer.  Läs mer om oss på www.ap4.se.

AP-fondernas etikråd ställer krav på tech-sektorn kring mänskliga rättigheter15.12.2020 12:46:34 CETPressmeddelande

Ett omtumlande och dramatiskt första halvår 202014.7.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

AP4 välkomnar steg två i de nya placeringsreglerna11.3.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Riksdagen har idag den 11 mars 2020 beslutat om nya placeringsregler för AP-fonderna enligt proposition ”Vissa ytterligare ändringar av placeringsreglerna för Första–Fjärde AP-fonderna”. Dagens riksdagsbeslut är det andra steget i moderniseringen av AP-fondernas placeringsregler. De ger AP-fonderna bättre förutsättningar att långsiktigt och kostnadseffektivt investera i onoterade tillgångar, vilket kommer att bidra till att stärka pensionssystemet på sikt.

AP4 redovisar rekordresultat för 201921.2.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Avkastningen blev mycket stark under 2019 och uppgick till 21,7 procent efter kostnader. Framgångsrik aktiv förvaltning bidrog till avkastningen med 4,4 procentenheter. Resultatet blev 75,2 miljarder kronor och under året ökade det totala fondkapitalet till 418,0 miljarder kronor. Totala kostnader uppgick till 0,10 procent av förvaltat kapital. AP4:s kostnadsnivå är 47 procent lägre än för motsvarande pensionsfonder vid en internationell jämförelse. Under 2019 minskade koldioxidutsläppet i AP4:s aktieportfölj med ytterligare elva procent och är nu 48 procent lägre än för ett brett globalt aktieindex.