Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Apostolos Kalpakas - Årets Domare i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Domare - som går till Apostolos Kalpakas!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Domare: Apostolos Kalpakas

En av Sveriges mest meriterade domare genom tiderna vinner även i år priset som Årets domare i SBL herr. Apostolos Kalpakas har prenumererat på denna utmärkelse i snart ett decennium tack vare att med sin kunskap, rutin och sociala förmåga kan leda matcherna på ett ypperligt sätt.

Det är nionde året i rad som Kalpakas vinner utmärkelsen Årets Domare i SBL Herr, och tionde gången sammanlagt. "Appe" är också den som vunnit priset flest gånger genom tiderna.

I omröstningen till Årets Domare fick "Appe" sammanlagt 22,5% av rösterna, och var populärast hos både fans och coacher, lagkaptener och media.

Kommentar till utmärkelsen:
"Vad mer går att säga som inte tidigare sagts? Oerhört meriterad, respekterad och uppskattad. En ambassadör för domarkåren."

Röstresultat Topp 10 - Årets Domare

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS DOMARE 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 Apostolos Kalpakas 16,6 5,9 22,50%
2 Fedja Serhatlic 13,9 0,7 14,60%
- Rickard Eriksson 11,1 3,5 14,60%
4 Arek Glocko 8,3 1,3 9,60%
5 Shaker Nasrollah 8,3 1 9,30%
6 Ramunas Jucevicius 5,5 1,9 7,40%
7 Charlie Lundgren 2,8 1,7 4,50%
8 Hammadi Neffati 2,8 1,6 4,40%
9 Niklas Persson 2,8 1,2 4%
10 Bilal Bardaqji 2,8 1,1 3,90%
- Övriga 0,1 5,1 5,20%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 19 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.