Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Apostolos Kalpakas årets domare i SBL herr

En av Sveriges mest meriterande domare genom tiderna vinner även i år priset som Årets domare i SBL herr. Apostolos Kalpakas har prenumerat på denna utmärkelse de senaste åren tack vare att med sin kunskap, rutin och sociala förmåga kan leda matcherna på ett ypperligt sätt.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets domare: Apostolos Kalpakas

"Bildgoogla 'basketdomare' och årets domare dyker garanterat upp. På senare år har han varit lika överlägsen på sin position som Joakim Kjellbom är som center. Utanför Sveriges gränser får han ständigt prestigefyllda uppdrag och han kommer att gå till historien som en av Sveriges bästa domare genom tiderna. Det är inte ofta detta händer, men kan vi få en stående ovation för årets domare i SBL, Apostolos Kalpakas!"

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.