App-utvecklare får nyckeln till Göteborg

USA-ägda app-utvecklaren MentorMate får Göteborgs Stads nyckel. Denna symboliska gåva ges till en av de mest intressanta internationella etableringarna i Göteborgsregionen under året.

Allt fler är anställda i utlandsägda företag i Göteborgsregionen. Men antalet företag med utländska ägare har minskat. Det framgår av en ny rapport från Business Region Göteborg, som bygger på statistik från SCB till och med 2015.

En stor del av ökningen ligger i Kina-ägda Volvo Cars som är inne i en stor expansion. Bland de stora utländska arbetsgivarna finns även utvecklingsbolaget Cevt, med samma ägare, som under 2016 lanserade ett helt nytt bilmärke från Göteborg.

En annan del av den internationella utvecklingen står helt nya etableringar för. Den största är indiska IT-jätten HCL som etablerat sig i Göteborg genom förvärvet av stora delar av Volvo IT:s verksamhet.

Men även små forskningsintensiva företag har valt Göteborg som bas för expansion. MentorMate, som utvecklar digitala hälsoprodukter i form av mobilappar och webblösningar, är ett av många nya små företag i AstraZenecas BioVentureHub.

Det är en forskningsmiljö där Göteborgs Stad, genom Business Region Göteborg, hör till finansiärerna tillsammans med bland andra Västra Götalandsregionen.

I BioVentureHub öppnar storföretaget AstraZeneca upp sin laboratoriemiljö för många små fristående bolag i en samarbetsmodell som anses vara nyskapande.

MentorMates vd Björns Stansvik grundade bolaget i Minneapolis i USA år 2001. Sedan dess har bolaget vuxit till fler än 400 anställda med kunder även i Storbritannien, Frankrike, Spanien och Sverige.

Nu blir Göteborg bas för MentorMates europeiska expansion.

- Det hade varit enklare för oss att bara resa över till Illinois och få en ny kund där. Men genom att bygga vidare här i Göteborg kan vi lägga till nya fördelar och skaffa nya kunder på helt andra håll, säger Björn Stansvik.

- Vi har fått fantastiskt stöd från AstraZeneca, BioVentureHub och Business Region Göteborg.

För mer information:

Rapporten Utlandsägda företag 2016 bifogas.

Business Region Göteborg: Andreas Göthberg, andreas.gothberg@businessregion.se, 031-367 61 32

MentorMate: Emily Genco, Emily.Genco@mentormate.com, +1 (612) 823 4000

BioVentureHub: Jamie Smith, Jamie.Smith1@astrazeneca.com, 0723-757507

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades27.9.2017 15:14Pressmeddelande

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.