Är Bitcoin en bubbla eller inte?

Spekulerandet angående om Bitcoin är en bubbla eller inte har förekommit en längre tid. Egentligen så har diskussioner pågått om detta ända sedan Bitcoin lanserades på marknaden 2009. Det enkla och korta svaret på detta är att Bitcoin definitivt inte är någon trend eller någon bubbla. Sedan Bitcoins lansering så har denna bara ökat och ökat för varje år som går och faktum är att Bitcoin aldrig någonsin har varit större än vad den är nu.

Bitcoin är också en kryptovaluta som även om den slår rekord år efter år fortsatt är en valuta som det fortsatt handlas förhållandevis lite med. Detta gör att det finns en enorm potential och tillväxtmarknad i Sverige som internationellt sett.

Den stora frågan för många som ännu inte har hunnit att sätta sig in i ämnet är, vad är bitcoin? Bitcoin är en digital valuta, eller kryptovaluta, som den även kallas. Bitcoin skapades av Satoshi Nakamoto i Japan, 2009.

Själva huvudsyftet med Bitcoin är att kunna möjliggöra direkta betalningar och överföringar över internet mellan två parter utan inblandning från en extern tredje part. Bitcoin är vidare en oberoende digital valuta där varken bank, stat, myndighet, företag eller regering på något vis kan kontrollera eller manipulera Bitcoin på något sätt överhuvudtaget. Det kallas för kryptovaluta eftersom det bygger på kryptografi.

Med Bitcoin så kan man skicka och ta emot pengar världen över på ögonblicket, dygnet runt och året runt. Bitcoin är både offentligt och anonymt på en och samma gång. Det är offentligt genom att de transaktioner som görs alltid sparas i en gemensam huvudbok, detta oavsett vem, när eller varifrån överföringen sker. Det är anonymt på så vis att alla som vill delta också kan göra så utan att man behöver identifiera sig.

Lär dig mera om Bitcoin

Viljan och intresset bland svenskarna för att investera har heller aldrig varit större än nu, till stor del så beror detta såklart på den pågående pandemin. Det finns även såklart andra förklaringar till svenskarnas stora intresse för att investera pengar i faktiska tillgångar och funderingar om bubbla eller inte.

Många människor har exempelvis fått upp ögonen för att det helt enkelt inte är bra nog att låta sina sparade pengar ligga kvar på ett vanligt bankkonto. Anledningen till detta beror såklart på en minimal ränta som inte får pengarna att växa, tack vare den inflation som sker så kan pengarna även förlora i värde. Med det sagt så har allt flera en önskan att få sina pengar att växa, något som man kan göra via investeringar i Bitcoin och/eller i andra tillgångar.

Att ha ett genuint intresse för affärer är såklart viktigt ihop med att man även har pengar att kunna investera. Att lära sig mera om Bitcoin innan man investerar är viktigt precis som det även är lika viktigt vid andra typer av investeringar.