Är blandskog framtiden?

I nya numret av tidningen Skogsvärden har vi gjort en djupdykning i blandskogen – dess möjligheter och utmaningar. Hur påverkar blandskogen den biologiska mångfalden, hur kan man som skogsägare resonera kring blandskog och vilka problem kan blandskogen tänkas vara en lösning på? Det är några av de frågor vi försöker besvara.

Ur innehållet:

Film om att skapa och sköta blandskog:

I en kort film ger skogsförvaltaren Lennart Nilsson tips och råd om att skapa och sköta blandskog.

Forskningsmiljoner till projekt om blandskog, snytbaggar och folkhälsa i skogen6.3.2018 11:12Pressmeddelande

I september lyste Stiftelsen Skogssällskapet ut 19 miljoner kronor till forskning och utveckling om skog och naturvård. Nu är det klart vilka projekt som beviljas medel. Livscykelanalyser, skogens stressreducerande förmåga, etablering av blandskog, mekaniskt snytbaggeskydd, jämställdhet i skogssektorn och naturvägledning för personer med funktionsnedsättning är några av ämnena.