Är blandskog framtiden?

I nya numret av tidningen Skogsvärden har vi gjort en djupdykning i blandskogen – dess möjligheter och utmaningar. Hur påverkar blandskogen den biologiska mångfalden, hur kan man som skogsägare resonera kring blandskog och vilka problem kan blandskogen tänkas vara en lösning på? Det är några av de frågor vi försöker besvara.

Ur innehållet:

Film om att skapa och sköta blandskog:

I en kort film ger skogsförvaltaren Lennart Nilsson tips och råd om att skapa och sköta blandskog.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.