Är det roligast att ge eller få julklappar?

Julen brukar beskrivas som barnens högtid, men vad ger vuxna julfirare mest glädje - att ge eller att få julklappar? En ny undersökning från YouGov visar att majoriteten av vuxna svenskar främst uppskattar att ge till andra under julen, vare sig det gäller klappar eller pengar till välgörenhet.

YouGov har frågat svenskarna vad de föredrar: Att ge eller att få julklappar? Resultaten visar att de flesta vuxna föredrar att ge julklappar (72%) framför att få julklappar (20%). Detta gäller i särskilt hög grad kvinnor där hela 81%, jämfört med 64% av männen, föredrar att ge bort julklappar.

Undersökningen visar också att majoriteten av de svenskar som planerar att fira jul i år räknar med att ge bort fler klappar än de själva får. 1 av 3 (33%) räknar med att ge 6-10 julklappar i år. Något färre (28%) räknar med att ge 11 eller fler julklappar. 33% räknar med att ge 5 eller färre julklappar i år.

Detta medan de flesta vuxna (66%) som firar jul förväntar sig att mellan 1-5 av julklapparna under julgranen i år är till dem. 11% förväntar sig inte julklappar. Endast 1 av 5 (18%) förväntar sig att få mer än 6 julklappar i år.

Därför skänker vi till välgörenhet under julen

37% skänker pengar till välgörenhet under julen. Varannan (51%) av dem som skänker till välgörenhet under julen uppger att de gör det eftersom det är en tuff tid för fattiga och hemlösa. Var tredje (31%) menar dessutom att julen är en bra tid att hjälpa andra.

Ladda ner PDF: YouGov Sverige - Julklappar

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5 - 7 december 2017 har sammanlagt 1008 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Linn Öberg, Nordic Product Manager Omnibus
E: Linn.Oeberg@yougov.com M: +46 709 73 41 54