Heymedia

Är digitalisering framtiden för evenemang?

Dela

Fram tills tidigare i år har evenemangsindustrin runt om i världen blomstrat. Stora festivaler har år efter år överraskat oss med deras innovativa insatser. Enorma sportevenemang har ständigt arbetat med utveckling och säkerhet för att överträffa sig själva. Konferenser, fester, marknader, konserter och andra stora evenemang har blivit en viktig del av våra liv, i en tid då upplevelser går före materialismen. Men kan dessa upplevelser som många förknippar med glädje, nöje och sociala aktiviteter även göra succés digitalt?

 

Förändringens tid

Det såg ljust ut för evenemangsindustrin fram tills världen en dag plötsligt stängdes ner och ett virus tog över både trender, framgångar och glädje hos många utav oss. Under året 2020 har vi trots detta sett hur företag, speciellt inom evenemangs och sportindustrin, har gjort stora innovativa insatser för att hålla sina industrier vid liv. Online konferenser, webbseminarium, digitala konserter och zoommöten är bara några exempel på detta. Dessa nya tilltag har under året haft en blixtsnabb utveckling och öppnat upp dörrar som vi inte trodde var möjliga.

Digitalisering av sportevenemang och betting

Så länge det har funnits sportevenemang så har det även spelats. Vi har under alla år spelat på hästar, fotboll, tennis - ja alla möjliga olika sporter, genom så kallad betting. Under senare år har marknaden för online betting växt i takt med teknikens utveckling. Vi lockas av tanken om att få känna oss delaktiga och involverade i stora sportevenemang och tävlingar. När sportevenemang under året 2020 tvingats ställa in så har vi kunnat spela på samma sätt som vi har gjort tidigare. Ett alternativ till betting har för många varit att söka lyckan genom att till exempel spela online via diverse online casinon.

Men kanske behöver evenemangen inte ställas in, kanske är digitala evenemang helt enkelt vår framtid. Vi har i många år ”deltagit” i stora sportevenemang som Olympiska Spelen och Tour De France från TV-soffan, så visst går det. 

En digital framtid?

Corona har tvingat oss att påskynda framtiden på ett sätt som har fått oss att inse att vi inte alltid behöver att vara fysiskt närvarande för att uppleva ett evenemang. Men i vilken omfattning kan vi fortsätta att digitalisera evenemangen? Vart går gränsen för vad som kan digitaliseras eller inte, och när kommer saknaden av fysisk närvaro att bli allt för stor?

Som tidigare nämnt har vi följt med i sportevenemang genom TV-rutan i många år. Festivaler och musikevenemang har också lyckats hitta nya, digitala sätt att genomföra sina evenemang på. Plötsligt är hinder som resväg och boende inte längre ett problem när man ska delta i ett stort evenemang. 

Med dagens teknologi har arrangörerna fler möjligheter för att involvera publiken ännu mer på plats såväl som hemifrån. Digitala evenemang skapar dessutom oändliga möjligheter när det kommer till flexibilitet. Du kan delta i ett digitalt evenemang från soffan, kontorshörnan, tåget eller köksbordet. Du kan till och med delta i evenemang som arrangeras och hålls på andra sidan jordklotet. Trots att digitaliseringen kan ses som ett hot mot den så kallade evenemangsturismen, folk som reser i förbindelse med ett evenemang, så är det alltså ett betydligt miljövänligare alternativ. Digitaliseringen av evenemang av alla dess slag medför både för- och nackdelar, det återstår alltså att se vad framtiden bringar inom just evenemangsindustrin.

Bilder

Om

Heymedia
Heymedia
Vestergade 48H, 2 sal
8000 Aarhus C

https://heymediapartners.com/

Heymedia Partners er Skandinaviens førende agentur indenfor linkbuilding, pressemeddelelser og outreach.

Följ Heymedia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Heymedia

De bästa kanalerna för kostnadseffektiv marknadsföring23.2.2021 13:14:48 CETPressmeddelande

Vi är i en tid nu när marknaden transformeras på grund av en revolutionerande lågkonjunktur. Den digitala utvecklingen styr och vår syn på marknadsföring förändras och blir alltmer digitalt inriktad. Idag tillbringar människor en större del av sin tid online och många företag som arbetat i kontorslokal arbetar istället i enskildhet, på avstånd online. Möten sker via olika onlinekanaler och det fysiska mötet är idag inte lika frekvent förekommande som tidigare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum