Är Donald Trump ett hot mot demokratin?

De amerikanska statsvetarna Steven Levitsky och Daniel Ziblatt svarar ja på den frågan. I Så dör demokratier visar de hur demokratier inte längre går under genom militärkupper utan vittrar sönder inifrån. Den svenska översättningen av den internationellt hyllade boken ges nu ut av Studentlitteratur.

Harvardprofessorerna Steven Levitsky och Daniel Ziblatt har studerat demokratiers sammanbrott i Europa och Latinamerika i över 20 år. I Så dör demokratier tar de stöd av decennier av forskning och använder sig av historiska exempel – från 1930-talets Europa, 00-talets Venezuela och nutidens Ungern – för att visa hur demokratier dör, men också hur de kan räddas.

Ofta tänker vi oss att övergången från demokrati till diktatur sker med väpnade styrkor över en natt. Men det stämmer inte längre, menar Levitsky och Ziblatt. Sedan kalla kriget sker det istället genom en försvagning av institutioner, såsom domstolor och medier, och urholkning av politiska normer.

”Det sorgligt paradoxala med den parlamentariska vägen till ett auktoritärt styre är att demokratins lönnmördare använder demokratins egna institutioner – steg för steg, utstuderat och rent av lagligt – för att ta död på den”, skriver författarna.

Utgångspunkten är demokratins kris i USA i dag, som författarna jämför med historiska och samtida förlopp i andra länder. En kris som de menar har förvärrats av Donald Trumps presidentskap. Författarna listar fyra kriterier på en auktoritär ledare och konstaterar att Trump är den enda amerikanska president som uppfyller samtliga kriterier, bland annat genom bristande engagemang för demokratiska rättigheter, vägran att erkänna politiska motståndare som legitima, och tolerans för våld.

Så dör demokratier har legat på New York Times bästsäljarlista och fått stor uppmärksamhet internationellt. Studentlitteratur ger nu ut boken i svensk översättning av Thomas Andersson och med ett förord av Johannes Lindvall, professor i statsvetenskap vid Lunds universitet.

”Vad vi behöver är en nykter, sansad blick på det aktuella läget. Steven Levitsky och Daniel Ziblatt, två av de mest respekterade forskarna inom demokratistudier, erbjuder precis det.”
– The Washington Post

”Om du bara ska läsa en bok i år, läs How democracies die” – Michael Morell, tidigare chef för CIA, via Twitter.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.