Är Donald Trump ett hot mot demokratin?

De amerikanska statsvetarna Steven Levitsky och Daniel Ziblatt svarar ja på den frågan. I Så dör demokratier visar de hur demokratier inte längre går under genom militärkupper utan vittrar sönder inifrån. Den svenska översättningen av den internationellt hyllade boken ges nu ut av Studentlitteratur.

Harvardprofessorerna Steven Levitsky och Daniel Ziblatt har studerat demokratiers sammanbrott i Europa och Latinamerika i över 20 år. I Så dör demokratier tar de stöd av decennier av forskning och använder sig av historiska exempel – från 1930-talets Europa, 00-talets Venezuela och nutidens Ungern – för att visa hur demokratier dör, men också hur de kan räddas.

Ofta tänker vi oss att övergången från demokrati till diktatur sker med väpnade styrkor över en natt. Men det stämmer inte längre, menar Levitsky och Ziblatt. Sedan kalla kriget sker det istället genom en försvagning av institutioner, såsom domstolor och medier, och urholkning av politiska normer.

”Det sorgligt paradoxala med den parlamentariska vägen till ett auktoritärt styre är att demokratins lönnmördare använder demokratins egna institutioner – steg för steg, utstuderat och rent av lagligt – för att ta död på den”, skriver författarna.

Utgångspunkten är demokratins kris i USA i dag, som författarna jämför med historiska och samtida förlopp i andra länder. En kris som de menar har förvärrats av Donald Trumps presidentskap. Författarna listar fyra kriterier på en auktoritär ledare och konstaterar att Trump är den enda amerikanska president som uppfyller samtliga kriterier, bland annat genom bristande engagemang för demokratiska rättigheter, vägran att erkänna politiska motståndare som legitima, och tolerans för våld.

Så dör demokratier har legat på New York Times bästsäljarlista och fått stor uppmärksamhet internationellt. Studentlitteratur ger nu ut boken i svensk översättning av Thomas Andersson och med ett förord av Johannes Lindvall, professor i statsvetenskap vid Lunds universitet.

”Vad vi behöver är en nykter, sansad blick på det aktuella läget. Steven Levitsky och Daniel Ziblatt, två av de mest respekterade forskarna inom demokratistudier, erbjuder precis det.”
– The Washington Post

”Om du bara ska läsa en bok i år, läs How democracies die” – Michael Morell, tidigare chef för CIA, via Twitter.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö18.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.