Är du nyfiken på Västerås Stad?

I Sverige har vi många fina städer som erbjuder ett brett utbud av jobb, utbildningar, turism samt idrott och hälsa. Däremot är det inte alltid lika lätt att finna en bostad. Ofta behöver man ha samlat på sig många köpoäng för bostad eller resurser nog för att köpa en bostad.

Västerås är en av flera populära städer i Sverige. Där har befolkningsmängden i genomsnitt ökat med över 1500 personer per år, de senaste åren. Ökningen beror bland annat på att fler flyttar dit än därifrån, och att antalet födda människor är större än antalet avlidna.

Samtidigt som Västerås Stad växer i befolkningsmängd, så utvecklas staden med hjälp av olika projekt. Dessa projekt innefattar bland annat att olika bostadsområden byggs ut med fler restauranger, butiker, friluftsområden och annat som kan gynna respektive område.

Lite statistik över beräknad väntetid för bostad

Söker du efter bostad i Västerås, så kan nedanstående statistik vara av intresse. De områden som har tagits med i statistiken är där det är mer vanligt med långtidskontrakt. Av olika anledningar är bostäder i centrum ofta på korttidskontrakt, så det området är inte medtaget.

Några av de medtagna områdena är Fredriksberg, Haga, Lillåudden, Malmaberg, Pettersberg och Skultuna. Genomsnittlig väntetid på dessa bostäder är:

• 1:or är det 3.6 år
  • 2:or är det 3.9 år
  • 3:or är det 3.8 år
  • 4:or är det 4.5 år
  • 5:or är det 4.4 år

Dessa siffror kan variera kraftigt mellan de olika områden. Det primära med att visa upp dessa siffror är att det visar på hur lång tid innan det är bra att ha registrerat sig för att söka bostad i staden. Några vet flera år i förväg på grund av studier eller på grund av önskemål om att byta jobb och boendeplats.

Några fördelar med att bo i Västerås

Alla söker vi olika saker som kan förgylla vår vardag och nedanstående lista är bara ett litet utdrag av allt som finns till hands i staden.

• Under hösten kan man på bondens marknad köpa färsk frukt, bär och andra närodlade produkter.
  • För de träningsintresserade finns det ett stort antal gym att välja mellan.
  • Stadsbiblioteket har ett brett utbud av litteratur.
  • Allt från snabb kinamat till mer lyxiga restauranger.
  • Bra att bo nära IKEA, vare sig man önskar varor ur deras sortiment eller enbart ett besök i deras restaurang.
  • För de som vill starta företag, så finns det stöd från Nyföretagarcentrum och Handelskammaren
  • Även ett flertal sporter finns till hands. Till exempel rugby, hockey, bandy, fotboll, karate, innebandy och dans.
  • Här finns olika typer av klädesbutiker, från unika kedjor till stora butikskedjor.

Det finns många fler fördelar, beroende på i vilket bostadsområde du kommer att bo. Besök https://hyrebostad.se/ och se vilka möjligheter som finns.